Ο Άνθρωπος του Βιτρούβιου
Το περίφημο σχέδιο του Λεονάρντο ντα Βίντσι ο Άνθρωπος του Βιτρούβιου", με τις ιδανικές αναλογίες του ανθρώπινου σώματος, το οποίο βρίσκεται στην Πινακοθήκη της Ακαδημίας της Βενετίας.
Ο ομφαλός είναι φυσικά τοποθετημένος στο κέντρου του ανθρώπινου σώματος, και, αν σε ένα άνδρα ξαπλωμένο με το πρόσωπο στραμμένο επάνω και τα χέρια και τα πόδια του ανεπτυγμένα, με τον ομφαλό του ως κέντρο εγγράψουμε ένα κύκλο, θα ακουμπήσει τα δάκτυλα των χεριών και τα δάκτυλα των ποδιών του. Δεν γίνεται μόνο μέσω ενός κύκλου, η περιγραφή ενός ανθρώπινου σώματος, όπως φαίνεται τοποθετώντας τον σε ένα τετράγωνο. Μετρώντας από τα πόδια ως στην κορυφή του κεφαλιού, και έπειτα κατά μήκος των χεριών σε πλήρη έκταση, βρίσκουμε την τελευταία μέτρηση ίση με την πρώτη• έτσι γραμμές σε ορθή γωνία μεταξύ τους, περικλείοντας την φιγούρα, σχηματίζουν ένα τετράγωνο.
Στον άνθρωπο του Βιτρούβιου το πηλίκο του ύψους του και της απόστασης ανάμεσα στον ομφαλό και την άκρη των δάκτυλων του χεριού του ισούται με το χρυσό αριθμό1.618033. Ένας μαγικός αριθμός που υπάρχει παντού: στο dna μας, στα φυτά και τα ζώα, τις τέχνες και την ομορφιά. Και τον πρωτοχρησιμοποίησαν στην αρχιτεκτονική οι αρχαίοι Έλληνες.
Η επανακάλυψη των μαθηματικών αναλογιών του ανθρώπινου σώματος τον 15ο αιώνα από τον ντα Βίντσι και άλλους θεωρείται ένα από τα μεγάλα επιτεύγματα που οδήγησαν στην Ιταλική Αναγέννηση. Ας σημειωθεί ότι το σχέδιο του ντα Βίντσι συνδυάζει μια προσεκτική ανάγνωση του αρχαίου κειμένου, με τις δικές του παρατηρήσεις σε αληθινά ανθρώπινα σώματα. Κατά τον σχεδιασμό του κύκλου και του τετραγώνου πολύ σωστά παρατήρησε ότι το τετράγωνο δεν μπορεί να έχει το ίδιο κέντρο με τον κύκλο, στον ομφαλό, αλλά κάπου χαμηλότερα στην ανατομία. Αυτή η ρύθμιση είναι μια καινοτομία στο σχέδιο του ντα Βίντσι και το ξεχωρίζει από προγενέστερες απεικονίσεις.
Το ίδιο το σχέδιο συχνά χρησιμοποιείται ως ένα υπονοούμενο σύμβολο της ουσιώδους συμμετρίας του ανθρώπινου σώματος, και κατά προέκταση του σύμπαντος ως σύνολο.
Μπορεί να παρατηρηθεί από την εξέταση του σχεδίου ότι ο συνδυασμός των θέσεων των χεριών και των ποδιών μπορεί να δημιουργήσει δεκαέξι διαφορετικές στάσεις. Η στάση με τα χέρια εκτεταμένα μακριά και τα πόδια ενωμένα είναι εγγεγραμμένη στο τετράγωνο. Η στάση με τα χέρια ελαφρώς υψωμένα και τα πόδια ανοικτά εγγράφεται στον κύκλο. Αυτό εικονογραφεί το θεώρημα ότι κατά την εναλλαγή μεταξύ των δύο στάσεων, το φαινόμενο κέντρο της φιγούρας φαίνεται να κινείται, αλλά στην πραγματικότητα ο ομφαλός της φιγούρας που είναι το πραγματικό κέντρο της βαρύτητας παραμένει ακίνητος.
Περισσότερα εδώ
Ο Μάρκος Πολλίωνας Βιτρούβιος (Marcus Vitruvius Pollio) ήταν Ρωμαίος συγγραφέας, αρχιτέκτονας και μηχανικός ο οποίος έζησε τον 1ο αιώνα Π.Κ.Χ. Έγραψε μια πραγματεία σχετικά με την αρχιτεκτονική και άλλες επιστήμες (αστρονομία, μαθηματικά, φυσιολογία, μουσική, πολεοδομία, κλπ) στη λατινική γλώσσα που ονομάστηκε De architectura, γνωστό στις μέρες μας με τον τίτλο Δέκα Βιβλία Αρχιτεκτονικής.
Φαίνεται πως απέκτησε βαθιά ελληνική παιδεία διατρίβοντας στα έργα του Ερμογένη, ο οποίος έζησε τον 3ο αιώνα Π.Κ.Χ.
Ο Ερμογένης ήταν αρχιτέκτονας από την Καρία και το όνομα του σημαίνει "αυτός που κατάγεται από το γένος του Ερμή".
Υπήρξε εφευρέτης του λεγόμενου ψευδοδίπτερου το οποίο συναντάμε στον ναό του
Απόλλωνα Σμινθέου στην Τρωάδα ( κατά τον Όμηρο ο πατέρας της Χρυσηίδας, ήταν ιερέας στο ναό του Σμινθέου Απόλλωνα, στην πόλη Χρύση!),
και του εύστυλου ναού του Διονύσου στην Τέω. Εύστυλος ναός, είναι ο ναός, οι κίονες του οποίου τοποθετούνται έτσι ώστε το μετακιόνιο να είναι ίσο με 2 1/2 κάτω διαμέτρους του κίονα.
Υπάρχουν δε φήμες ότι οι Διονυσιακοί τεχνίτες χρησιμοποίησαν τις αρχιτεκτονικές γνώσεις του Ερμογένη για να κτίσουν τον ναό του Σολομώντος...
Ό Ρωμαίος ιστορικός Βιτρούβιος στό έργο του «Περί Αρχιτεκτονικής» αναφέρει εκατοντάδες Έλληνες μηχανικούς και αρχιτέκτονες, ούτε έναν Ρωμαίο, αλλά ούτε και έναν...Χαλδαίο.
Στο ιταλικό κέρμα του 1 ευρώ απεικονίζεται το περίφημο σχέδιο του Λεονάρντο ντα Βίντσι, "ο Άνθρωπος του Βιτρούβιου".
Πηγές: Βικιπαίδεια, Ν. Σάμιος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου