Πέμπτη 28 Απριλίου 2011

«Η τιμή του σώματος στην ομηρική Ιλιάδα και στα ιλιαδικά ποιήματα του Καβάφη»


Μια φιλική συνομιλία του Δ. Ν. Μαρωνίτη με θέμα 
«Η τιμή του σώματος στην ομηρική Ιλιάδα και στα ιλιαδικά ποιήματα του Καβάφη» 
πρόκειται να πραγματοποιηθεί, σε συνεργασία με τις εκδόσεις Άγρα, στο βιβλιοπωλείο του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης στη Θεσσαλονίκη (Τσιμισκή 11), την Τετάρτη 4 Μαΐου 2011 στις 19.00. Η συνομιλία αυτή έρχεται ως συνέχεια της μετάφρασης της Ιλιάδας από τον ομότιμο καθηγητή του ΑΠΘ.
Μετά την ιστορική πλέον μετάφρασή του της Οδύσσειας, ο Δ. Ν. Μαρωνίτης προσφέρει στη δίτομη έκδοση «Ομήρου Ιλιάς» μεταφρασμένες και με επιλεγόμενα και τις 24 ραψωδίες του μεγάλου έπους του Ομήρου. Είναι η πρώτη μεγάλη μετάφραση ύστερα από εκείνη των Καζαντζάκη & Κακριδή του 1955.  
Με το στίχο του Γιώργου Σεφέρη «πάνω νερά» περιγράφει ο Δ. Ν. Μαρωνίτης, στα επιλεγόμενα του α´ τόμου της έκδοσης, την αντίστροφη πορεία που ακολούθησε στην μετάφραση των δύο επών, «γυρεύοντας δηλαδή την προηγούμενη Ιλιάδα μετά την επόμενη Οδύσσεια – αντίστροφα απ’ ό,τι το έκαμε ο ποιητής, αν ήταν ένας …».
Και συνεχίζει για τα δύο έπη: «…τίποτε βέβαιο δεν ξέρουμε για τον ποιητή (ή τους ποιητές) της Ιλιάδας και της Οδύσσειας: ούτε πότε έζησε ακριβώς ούτε που έζησε και έδρασε ούτε καν πως λεγόταν. Μπορεί να γεννήθηκε ο ένας (ή οι δύο) στη μέση περίπου της μικρασιατικής ακτής ή σε ένα από τα παράκτια νησιά. Η Ιλιάδα λένε προηγήθηκε, κάπου στα μέσα του όγδοου αιώνα· η Οδύσσεια μάλλον ακολούθησε, εν γνώσει της Ιλιάδας, στα τέλη του ίδιου αιώνα. Τα δύο έπη προϋποθέτουν μακρά προφορική παράδοση, που την καλλιέργησαν κάποιοι αοιδοί, οι οποίοι εξελίχτηκαν στο μεταξύ σε ραψωδούς, τίποτα όμως δεν μας σώθηκε από το πρώιμό τους έργο. Ξέρουμε ωστόσο ότι στην προφορική αυτή παράδοση χρωστούν τα δύο ομηρικά έπη: λίγο-πολύ τον μύθο τους και τα κύρια πρόσωπα· σίγουρα τον εξάμετρο, τους καθιερωμένους λογότυπους, τις τυπικές σκηνές, τα τυπικά θέματα και μεγαθέματα.
»Αβέβαιο παραμένει αν στη σύνθεση τόσο της Ιλιάδας όσο και της Οδύσσειας χρησιμοποιήθηκε, πέρα από τον προφορικό αυτό θησαυρό, η αλφαβητική γραφή, που εισάγεται στα χρόνια εκείνα από τη Φοινίκη. Πότε και πως σταθεροποιήθηκε το κείμενο των δύο επών, το ψάχνουν ακόμα οι ομηριστές· στα μέσα πάντως του έκτου αιώνα φαίνεται πως κατακυρώθηκε και κατοχυρώθηκε, γιατί η επίσημη απαγγελία του έγινε μέρος των πάνδημων εορτών. Στα χέρια μας το έχουμε θρυμματισμένο σε αιγυπτιακούς παπύρους και ακέραιο σε κώδικες της βυζαντινής περιόδου …».
Για την Ιλιάδα αναφέρει: «…είναι έπος πολεμικό: δραματοποιεί, ανατέμνει και συμπυκνώνει τον τρωικό πόλεμο σε τέσσερις μάχιμες ημέρες, που καταλήγουν σε ισόπαλη τραγωδία: ο φόνος του Πάτροκλου από τον Έκτορα και ο φόνος του Έκτορα από τον Αχιλλέα σφραγίζονται με ενδεκαήμερη ανακωχή, αφήνοντας μετέωρο το ερώτημα ποιος είναι ο νικητής και ποιος ο ηττημένος. Τελικώς ο ιλιαδικός πόλεμος περαιώνεται δίχως νικητές και νικημένους. Αντ’ αυτού ο αμοιβαίος σπαραγμός (του Αχιλλέα για τον αγαπημένο εταίρο του, του Πριάμου για τον αγαπημένο του γιό) οδηγεί σε ένα είδος συμφιλίωσης των αντιπάλων, υπογραμμίζοντας συνάμα την τραγωδία του πολέμου».
Όσον αφορά στη σχέση του Μαρωνίτη με τον Καβάφη, αυτή καταγράφεται χαρακτηριστικά στο βιβλίο «Κ. Π. Καβάφης: Μελετήματα» της σειράς «Γραφή και ανάγνωση» των εκδόσεων Κέδρος, όπου περιέχονται συγκεντρωμένα εννέα μελετήματα γύρω από την ποίηση του Κ. Π. Καβάφη, γραμμένα σε διάστημα τριάντα επτά χρόνων. Ορισμένα έχουν ήδη δημοσιευτεί στο παρελθόν, ενώ άλλα είναι ανέκδοτα. Κεντρική θέση μέσα στον τόμο κατέχουν τα έξι μελετήματα που εστιάζουν στον τύπο του «ποιητή-αναγνώστη, όπου η ανάγνωση αρχαιοελληνικών λογοτεχνικών προτύπων λειτουργεί ως αφορμή για τη σύνταξη ενός νέου ποιήματος».
Ο Δ. Ν. Μαρωνίτης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1929. Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Πραγματοποίησε τις μεταπτυχιακές του σποδές στο Πανεπιστήμιο Mainz της Γερμανίας. Διετέλεσε διδάκτωρ και εντεταλμένος υφηγητής του Τμήματος Φιλολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης μέχρι το 1967 –οπότε απολύθηκε και βασανίστηκε στο ΕΑΤ-ΕΣΑ από τη στρατιωτική χούντα– και κατόπιν τακτικός καθηγητής του Τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ (1975-96). Υπήρξε επισκέπτης καθηγητής σε Πανεπιστήμια της Γερμανίας, Αυστρίας, ΗΠΑ και Κύπρου, ενώ παράλληλα έδωσε διαλέξεις σε χώρες της Ευρώπης και της Αμερικής.
Διετέλεσε ειδικός σύμβουλος του Υπουργείου Παιδείας σε θέματα Ανώτατης Εκπαίδευσης (1974-75), πρόεδρος του Τμήματος Φιλολογίας του ΑΠΘ (1986-87), γενικός διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος (1989-90), πρόεδρος του Τμήματος Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του ΑΠΘ (1991-94), κοσμήτορας της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ (1991-94), πρόεδρος και γενικός διευθυντής του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας (1994-2001) και επιστημονικός υπεύθυνος του έργου «Ενδογλωσσική Μετάφραση» του Ηλεκτρονικού Κόμβου του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας (1998-2000). Σήμερα είναι επιστημονικός υπεύθυνος του προγράμματος «Αρχαιογνωσία και Αρχαιογλωσσία στη Μέση Εκπαίδευση», που διεξάγεται στο πλαίσιο του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας (2001-), πρόεδρος του Κέντρου Οδυσσειακών Σπουδών (2003-) και τακτικός αρθρογράφος στην εφημερίδα «το Βήμα της Κυριακής» (1971-).
Έγραψε βιβλία, μονογραφίες και άρθρα για τον Όμηρο, τον Ησίοδο, τον Σοφοκλή, τον Ηρόδοτο, τη Σαπφώ, τον Αλκαίο,  τους οποίους, και ενμέρει ή στο σύνολο, μετέφρασε. Συγχρόνως μελέτησε και δημοσίευσε δοκίμια για μείζονες νεοέλληνες ποιητές και πεζογράφους, επιμένοντας σε εκπροσώπους της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς.
Για το έργο του τιμήθηκε με το Κρατικό βραβείο δοκιμίου (1981) και το παράσημο του Ταξιάρχη του Φοίνικος της Ελληνικής Δημοκρατίας (2003). Για τα 70 χρόνια του προσφοράς στα κλασικά γράμματα εκδόθηκε ο τιμητικός τόμος Euphrosyne. Studies in the Ancient Epic, and its Legacy in Honor of Dimitris N. Maronitis, επιμ. A. Rengakos - I. N. Kazazis. Στουτγκάρδη: F. Steiner 1999.

Νέα κατάχωση και συκοφαντίες κατά του Ελληνικού Πολιτισμού!


ΣΤΟΝ ΑΣΒΕΣΤΗ ΤΩΡΑ ΤΟΥΣ ΑΛΗΘΙΝΟΥΣ ΜΟΥ ΝΟΜΟΥΣ ΚΛΕΙΝΩ ΚΙ ΕΜΠΙΣΤΕΥΟΜΑΙ

 ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ

Τη συνέχιση των έργων επιχωμάτωσης των αρχαίων ευρημάτων στο τμήμα της γραμμής του ΗΣΑΠ, Μοναστηράκι - Θησείο, αποφάσισε το Μονομελές Πρωτοδικείο.

Συγκεκριμένα, το Πρωτοδικείο έκανε δεκτή την αίτηση ανάκλησης που υπέβαλε ο ΗΣΑΠ, αποδεχόμενο την αιτιολόγηση του οργανισμού, που επικαλείται την απόλυτη ανάγκη συνέχισης των έργων για βελτίωση των γραμμών του σιδηροδρόμου ώστε να μην τίθενται θέματα ασφάλειας των μετακινήσεων, αλλά και την εξυπηρέτηση των επιβατών που κινούνται καθημερινώς στο επίμαχο τμήμα και φθάνουν τους 90 χιλιάδες.

Η υπόθεση των εργασιών επιχωμάτωσης του αρχαίου Βωμού των 12 θεών, που ανακαλύφθηκε κατά την διάρκεια εργασιών των γραμμών του ΗΣΑΠ, έφθασε στο Πρωτοδικείο μετά από προσφυγή πολιτών που έχουν στραφεί σε βάρος του ΗΣΑΠ, του Υπουργείου Πολιτισμού και του Υπουργείου Οικονομικών, ζητώντας να μην καταχωθούν τα αρχαιολογικά ευρήματα.

Με την υποβολή της αίτησης τους οι πολίτες ζήτησαν και πέτυχαν την έκδοση προσωρινής διαταγής κατά της οποίας στράφηκε ο ΗΣΑΠ.

Σύμφωνα με τους αρχαιολόγους το εν λόγω μνημείο κρίνεται ως τεράστιας ιστορικής αξίας και ιδιαίτερα σημαντικό για την ανασύσταση της αρχαίας τοπογραφίας, καθώς όπως εκτιμάται αποτελούσε το κέντρο της Αρχαίας Αθήνας.

Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο έδωσε άδεια στον ΗΣΑΠ να προχωρήσει τις εργασίες προσωρινής κατάχωσης του μνημείου ζητώντας παράλληλα εφικτές λύσεις για την ανάδειξη του αργότερα, όπως υπογειοποίηση των σιδηροδρομικών γραμμών.

Λίγες μέρες πριν το Πάσχα στο επίμαχο σημείο σημειώθηκαν επεισόδια όταν πιστοί της αρχαίας θρησκείας* έκαναν κατάληψη των γραμμών διαμαρτυρόμενοι για την κατάχωση του Βωμού, με αποτέλεσμα έξι από αυτούς να παραπεμφθούν σε δίκη για παρακώλυση συγκοινωνιών.

Για το θέμα της κατάχωσης του μνημείου, Μη Κυβερνητική Οργάνωση έχει προσφύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Στρασβούργου καταγγέλλοντας το κράτος για παραβίαση του σεβασμού της ιδιωτικής ζωής, της προστασίας του περιβάλλοντος και της θρησκευτικής ελευθερίας.
ΑΠΕ-ΜΠΕ http://news.in.gr/culture/article/?aid=1231105362.
*Η «είδηση» αυτή διαστρεβλώνει  την ουσία της προσφυγής ενεργών πολιτών στη Δικαιοσύνη αυτοί που κινήθηκαν νομικά, όσο και οι συλληφθέντες που αθωώθηκαν, ενήργησαν με πρωταρχικό κίνητρο την προστασία και την ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς μπροστά σε εύρημα τέτοιας μεγάλης αρχαιολογικής αξίας και όχι σαν «μειοψηφία με θρησκευτικές ιδιαιτερότητες»

Φλώρα, ή Λάβρα;

ΒΡΑΔΑΚΙ, και βρέθηκα στο εξωκκλήσι του νησιού. Μεσοκαλόκαιρο, και έβραζε ο τόπος. Ζέστη, και τουρίστες να ελλοχεύουν παντού. Πλην σε απόκρυφα υψωματάκια, σε ρεματιές και ξέφωτα, παραμονές αγνώστων εορτών, συρρέουν κατά κύματα οι γηγενείς. Φθάνουν μεταμορφωμένοι, περίπου ως ικέτες, έχοντας αποβάλει (κατά έναν ανεξήγητον τρόπο) την εμπορική τους λεοντή. Κουβαλούν τεράστιους άρτους, με σουσάμι και γλυκάνισο, πρόσφορα για τους παπάδες, κουτιά με παστέλι, γλυκά του ζαχαροπλαστείου τυλιγμένα σε αλουμινόχαρτο, τυρί της άρμης κομμένο με επιμέλεια σε τετράγωνα μικρά τεμάχια, ούζο και τσίπουρο. Μετά τη λειτουργία στέκονται κοντά στην έξοδο του ναού, και φωνάζουν ξαφνικά με επίσημο τόνο:

- Πάρτε να σχωρέσετε τον...
Ο καθείς τους δικούς του - τη μάνα του, τον πατέρα του, τα πνιγμένα αδέλφια. - Ελάτε να σχωρέσετε τη Φλώρα, ακούω δίπλα μου ένα χούφταλο.

Πλησίασα. Μου πρόσφερε παστέλι και ρακί.

- Θεός σχωρέστην τη Φλώρα, λέω. Τι σου ήταν, παππού;

- Τίποτα, μου λέει. Στη γειτονιά έμενε, μα δεν είχε κανέναν δικό της.

Τετάρτη 27 Απριλίου 2011

Η ΣΩΤΗΡΙΑ ΜΙΑΣ ΖΩΗΣ

Τρίτη 26 Απριλίου 2011

Ο Έλληνας κατά της ισπανικής οικονομικής κρίσης

 Από την έκθεση του Μουσείου του Eλ Γκρέκο στο Τολέδο
Μετά από 5χρονη αναβάθμιση και επένδυση 6, 2 εκατομμυρίων ευρω στο Μουσείο του Τολέδο του Eλ Γκρέκο (ο Έλληνας), η Ισπανία προσπαθεί (και) πολιτισμικά να ελκύσει περισσότερο τουρισμό με στόχο την καταπολέμηση της οικονομικής κρίσης. Επιπλέον διαπιστώθηκε ότι το σπίτι του Eλ Γκρέκο στο Τολέδο βρίσκεται σε απόσταση 200 μέτρων  στην απέναντι μεριά του δρόμου του Μουσείου της πόλεως.

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Αυτό το Σάββατο 30 Απριλίου και ώρα 19.30 στην μεγάλη αίθουσα εκδηλώσεων του ΙΧΩΡ, Ακαδημίας 88,6ος όροφος, ο παγκοσμίου φήμης επιστήμονας, καθηγητής πληροφορικής και συνεργάτης του ΙΧΩΡ, Μηνάς Τσικριτσής, θα παρουσιάσει γιά πρώτη φορά στην Αθήνα την νέα μεγάλη του ανακάλυψη, που έχει ήδη αποσπάσει τα πιό θετικά σχόλια στην παγκόσμια επιστημονική κοινότητα.
Ο  δρ Μηνάς Τσικριτσής ανέσυρε από τα αρχεία του Μουσείου Ηρακλείου ένα εύρημα που αλλάζει τη γνώση μας για τον μινωικό πολιτισμό: το πρώτο ηλιακό ρολόι και αναλογικό υπολογιστή γεωγραφικού πλάτους και εκλείψεων, που προηγείται του μηχανισμού των Αντικυθήρων κατά 1.400 χρόνια. Είναι διαστάσεων πυξίδας, αλλά έχει και «γιγάντιο αδελφό»: το πασίγνωστο Στόουνχεντζ!
Γιά κρατήσεις θέσεων και περισσότερες πληροφορίες στο τηλέφωνο 210-3840676.
Απαραίτητη η κράτηση θέσεως πρό της προσελεύσεως  σας.

Κυριακή 24 Απριλίου 2011

Eλ Γκρέκο, «ο Έλληνας» και τα χαμένα έργα του


Λαοκόων του Eλ Γκρέκο
Ο Eλ Γκρέκο ζωγράφισε ένα και μοναδικό έργο από την Ελληνική Μυθολογία. Ένα για όλα. Τον Λαοκόοντα.
«Εάν μιλήσω, θα στενοχωρήσω μερικούς ...; Εάν πάλι σιωπήσω, δεν θα έχω εκπληρώσει το χρέος μου στην ανθρωπότητα»,
είχε πει κάποτε ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος.
Στην απογραφή που συνέταξε ο γιος του μετά το θάνατο τού Γκρέκο, αναφέρονταν 143 ολοκληρωμένοι πίνακες, 45 γύψινα ή πήλινα προπλάσματα, 150 σχέδια, 30 σχέδια για καθώς και 200 χαρακτικά έργα, τα περισσότερα χάθηκαν. Αλλά συνήθως τίποτε δεν χάνεται από μόνο του...

Βρέθηκαν χαμένα έργα του Ελ Γκρέκο και του Γκόγια

Σύμφωνα με το www.newsbomb.gr:
Δύο αριστουργήματα της ζωγραφικής, που είχαν εξαφανιστεί πριν από μια δεκαετία περίπου, ανακάλυψε η ισπανική αστυνομία σε σπίτι στην ανατολική Ισπανία.
Πρόκειται για τα έργα «Η εμφάνιση της Παναγίας της Πιλάρ» του Φρανσίσκο Γκόγια, το οποίο χρονολογείται μεταξύ 1775 και 1780 και για το διάσημο «Ευαγγελισμό» του Ελ Γκρέκο, του 1570.
Οι δύο ελαιογραφίες, οι οποίες ανήκουν σε ιδιωτική συλλογή, είχαν παρουσιαστεί σε μια διεθνή έκθεση τέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1990. Κατόπιν οι ιδιοκτήτες τους είχαν αναφέρει την εξαφάνισή τους, κατά την επιστροφή τους στην Ισπανία.
Η αστυνομία είχε καταχωρήσει τους δύο πίνακες σε μια βάση δεδομένων έργων τέχνης, εξαφανισμένων ή κλεμμένων, για να αποτρέψει την πώληση τους στο εξωτερικό. Οι έρευνες εντάθηκαν μετά από πληροφορίες τον περασμένο Οκτώβριο, για πιθανή πώλησή τους. Το σπίτι όπου εντοπίστηκαν τα έργα βρίσκεται στην περιοχή Αλικάντε.
Για την ζωή και το έργο του Eλ Γκρέκο

Παρασκευή 22 Απριλίου 2011

Παγκόσμια Ημέρα της μητέρας Γης



Σαν σήμερα, γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 22 Απριλίου, σε περισσότερες από 175 χώρες του πλανήτη μας, η Παγκόσμια Ημέρα Γης με στόχο την ευαισθητοποίηση των κατοίκων του, για τη σωτηρία του.

Το 2009 κατόπιν αιτήσεως της Βολιβίας* (!) στην Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ καθιερώθηκε η 22α Απριλίου ως η Παγκόσμια Ημέρα της μητέρας Γης.

Βέβαια και σύγχρονοι Έλληνες

Τρίτη 19 Απριλίου 2011

Παράνομοι μετανάστες: λύση…made in Italy!


Η Ιταλία αποφάσισε να χορηγήσει βίζα σε όλους τους Τυνήσιους που έφτασαν στη χώρα πριν από τις 5 Απριλίου, την ημέρα που υπέγραψε με την Τυνησία μια συμφωνία η οποία προβλέπει τον άμεσο επαναπατρισμό όσων Τυνήσιων αποβιβαστούν στην Ιταλία μετά τις 6 του μηνός, μια συμφωνία η οποία θα τους επιτρέψει να μεταβούν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, βάση της Συνθήκης Σένγκεν.  Επιπλέον, η  εφημερίδα Λα Ρεπούμπλικα έγραψε ότι οι ιταλικές αρχές δεν ζητούν διαβατήριο για να χορηγήσουν τη βίζα. 
Σχετικό θέμα: “ΣΤΑ ΜΑΧΑΙΡΙΑ” ΙΤΑΛΙΑ – ΓΑΛΛΙΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΤΥΝΗΣΙΟΥΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ

Ο ΑΓΝΩΣΤΟΣ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ.

Δευτέρα 18 Απριλίου 2011

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΠΛΕΙΑΔΩΝ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟΝ ΑΚΤΙΒΙΣΜΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΑ ΑΓΑΘΑ

Η δικαστική αναχαίτιση της κατάχωσης του αρχαιολογικού ευρήματος του Βωμού των 12 Θεών και του Ελέους, που αποκαλύφθηκε κατά τα έργα ανακαίνισης των γραμμών του ΗΣΑΠ στη γραμμή Μοναστηράκι - Θησείο, σκιαγραφήθηκε  από τον τύπο σαν «κίνηση Δωδεκαθεϊστών εναντίον ΗΣΑΠ». Η «είδηση» αυτή διαστρεβλώνει αφενός την ουσία της προσφυγής ενεργών πολιτών στη Δικαιοσύνη, που είχε ως συνέπεια την μέχρι στιγμής δικαίωσή τους, και αφετέρου προσβάλλει βάναυσα τους συλληφθέντες και αθωωθέντες πολίτες. Τόσο αυτοί που κινήθηκαν νομικά, όσο και οι συλληφθέντες που αθωώθηκαν, ενήργησαν με πρωταρχικό κίνητρο την προστασία και την ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς μπροστά σε εύρημα τέτοιας μεγάλης αρχαιολογικής αξίας και όχι σαν «μειοψηφία με θρησκευτικές ιδιαιτερότητες», όπως τους παρουσιάζει η ειδησεογραφία, παραβιάζοντας, μάλιστα, και προσωπικό δεδομένο -παρότι η συγκεκριμένη κατηγοριοποίηση έτσι ή αλλιώς δεν ισχύει εν προκειμένω.
Είναι συνεπώς αναγκαίο να διευκρινιστούν τα εξής:
Με την έκδοση της Υπουργικής απόφασης που, επικυρώνοντας τη γνώμη του Κ.Α.Σ., επέτρεψε την κατάχωση του Βωμού των 12 Θεών, ξεκίνησαν ταυτόχρονα αφενός οι εργασίες κατάχωσης και αφετέρου η αίτηση λήψης ασφαλιστικών μέτρων ατόμων και φορέα της κοινωνίας των πολιτών. Μόνο που οι αρμόδιοι για την εκτέλεση των έργων κοινοπραξία και φορείς, που περίμεναν μήνες και μήνες να δουν το έργο των γραμμών να ολοκληρώνεται (έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί το 2009), αποφάσισαν ότι δεν μπορεί να περιμένει ούτε μια μέρα ακόμα, έως ότου εκδικαστεί η αίτηση των πολιτών που επικαλούνταν ότι η κατάχωση θα προσβάλλει ανεπιστρεπτί θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματά τους.
Αυτό οδήγησε μεγάλο αριθμό πολιτών, απ’ όλη την Ελλάδα, στο Μοναστηράκι, να διαμαρτυρηθούν για τη θεσμική αυτή βία, ζητώντας εμφατικά από τη Διοίκηση, τον ΗΣΑΠ, τους αρχαιολόγους και τους εργάτες που απασχολούνταν στο έργο να σεβαστούν το Σύνταγμα της χώρας και να περιμένουν μερικές ώρες -μέχρι δηλαδή να αποφανθεί η Δικαιοσύνη για το τι μέλλει γενέσθαι.
Μεταξύ τους, 6 νέοι άνθρωποι, από 18 έως 40 ετών, που στις 14/4/2011 γίναν φίλοι και μοιράστηκαν, εκτός από το πάθος τους για τα κοινά, τα κρατητήρια του ΑΤ Ακροπόλεως, τις χειροπέδες, το ποινικό ακροατήριο.
Τα πράγματα εκτυλίχθηκαν ως εξής:
Στις 3 το μεσημέρι της 14ης Απρίλίου, που έκλεισε ο Αρχαιολογικός χώρος, το πλήθος διαπίστωσε ότι οι εργασίες επισπεύδονταν κι ότι σε λίγο ο βωμός δεν θα ήταν πλέον ορατός, οπότε η αίτηση επείγουσας δικαστικής προστασίας θα καθίστατο «άνευ αντικειμένου». Τότε αποφάσισαν -προσβεβλημένοι από αυτό που βίωναν ως θεσμική βία- να πηδήξουν τα κάγκελα και να προστατέψουν οι ίδιοι το μνημείο από την ξαφνική «βιασύνη», κυκλώνοντάς το σε καθιστική διαμαρτυρία, φωνάζοντας συνθήματα.
Στις 3.30 συλλήφθηκαν από τα ΜΑΤκαι -παρόλο που η κυκλοφορία των συρμών είχε πολύ πριν εισέλθουν στο χώρο σταματήσει- κατηγορήθηκαν για «παρακώλυση συγκοινωνιών», πλημμέλημα που επιβάλλει στο δράστη του μέχρι 5 χρόνια φυλάκισης.
Στις 15/4 δικάστηκαν από το αρμόδιο Αυτόφωρο Πλημμελειοδικείο των Αθηνών και αθωώθηκαν πανηγυρικά.
Σχεδόν ταυτόχρονα, έγινε δεκτή η αίτηση για προσωρινή διαταγή κατά του αναδόχου του έργου, του ΗΣΑΠ και των Υπ. Πολιτισμού και Οικονομικών, στα πλαίσια Αίτησης για λήψη ασφαλιστικού μέτρου που είχε συζητηθεί το πρωί, από άλλο Δικαστήριο, η οποία επέτασσε να διατηρηθεί το μνημείο στην κατάσταση που βρισκόταν στις 12/4, απαγορεύοντας οποιανδήποτε περαιτέρω εργασία έως τη συζήτηση της Αίτησης, στις αρχές Αυγούστου του 2011.
Η ΜΚΟ ανέλαβε την υπεράσπιση των συλληφθέντων και η Δικηγόρος κ. Ηλέκτρα Κούτρα, παραστάθηκε στη σχετική Δίκη ενώπιον του αυτοφώρου. Νωρίτερα την ίδια μέρα η Ελληνική Δράση για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα - «Πλειάδες» είχε καταθέσει δια της κ. Κούτρα πρόσθετη παρέμβαση και είχε παρασταθεί ως διάδικος στη συζήτηση των ασφαλιστικών μέτρων, που οδήγησε σε δικαστική διαταγή περί μη κατάχωσης του μνημείου, ενώ την προηγούμενη μέρα κατέθεσε σχετική αίτηση λήψης ασφαλιστικών μέτρων στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
Ήδη από τις 4/3, έχει καταθέσει μηνυτήρια αναφορά κατά παντός υπευθύνου για την πράξη της κακουργηματικής φθοράς αρχαίου μνημείου σε σχέση με τα ευρήματα στο σημείο, ούσα ο πρώτος φορέας – συλλογικότητα πολιτών που ασχολήθηκε ακτιβιστικά – νομικά με το θέμα. Στις 22/3, είχε παρασταθεί και ενώπιον του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, ενώ έχει διατυπώσει εγγράφως αναφορές - αιτήματα για λήψη αντιγράφων του σχετικού φακέλου, ώστε να ενημερωθούν οι πολίτες για το τι ακριβώς βρέθηκε στη διάρκεια της ανακαίνισης των γραμμών, αν τηρήθηκε η νομιμότητα και ποιοι ήταν οι λόγοι που επέβαλλαν την κατάχωση.
Τα αιτήματα αυτά παραμένουν ακόμα και σήμερα, μετά από όλα αυτά, αναπάντητα από τις αρμόδιες υπηρεσίες.

Εργα και ημέρες των ΜΑΤ, στον Βωμό των 12 Θεών...

Κυριακή 17 Απριλίου 2011

Λεωνίδας


Οι στενές, καυτές πύλες της αθανασίας
Τα στενά των Θερμοπυλών που το 480 π.Χ. ήταν πράγματι στενά, γνωστά για την μάχη των Θερμοπυλών. Η ονομασία της περιοχής όπως αναφέρει ο Ρωμαίος ιστορικός ΤΙΤΟΣ ΛΙΒΙΟΣ 59 π.Χ. οφείλεται στην ύπαρξη των θερμών ιαματικών πηγών που έρεαν ανάμεσα από το Στενό τις "Πύλες". Κατά την μυθολογία τις πηγές τις δημιούργησε ο Ήφαιστος, κατόπιν παράκλησης της Αθηνάς για να λούζεται εκεί ο Ηρακλής και να ξαναβρίσκει τις δυνάμεις του. Οι ιαματικές πηγές των Θερμοπυλών ήταν αφιερωμένες στον Ηρακλή και μάλιστα στην περιοχή υπήρχαν ιερό και βωμός αφιερωμένα στον ήρωα.
Η περιοχή των Θερμοπυλών υπήρξε διαχρονικά τόπος στρατηγικής σημασίας και πολεμικών συγκρούσεων, εφόσον αποτελούσε τη μοναδική από ξηρά βατή δίοδο επικοινωνίας της βόρειας με τη νότια Ελλάδα. Εκεί λοιπόν βρήκαν πολλοί Έλληνες, σε διάφορες εποχές δυνάμεις, όπως ο Ηρακλής, για να κάνουν τους άθλους που θα τους οδηγούσαν στην αθανασία.
Η σημασία της μάχης των Θερμοπυλών και του Λεωνίδα
Η σημασία της μάχης των Θερμοπυλών στη συνέχιση του ελληνικού πολιτισμού, ο οποίος αποτέλεσε το θεμέλιο του ευρωπαϊκού πολιτισμού, επισημάνθηκε από πολλούς ιστορικούς, αρκετοί από τους οποίους αναφέρουν ότι η Ελλάδα έσωσε τον ευρωπαϊκό πολιτισμό τη συγκεκριμένη ιστορική στιγμή. Με τον Λεωνίδα. Η μάχη των Θερμοπυλών που ο συμβολισμός της είναι διαχρονικός και πανανθρώπινος, είναι άλλη μια λαμπρή, συμμετοχική και ζωντανή ανάμνηση των ελληνικών αξιών. Αναδεικνύοντας τις έννοιες της ελευθερίας και των ιδεωδών της ατομικής και συλλογικής αξιοπρέπειας, που εδώ γεννήθηκαν, και χρέος όλων μας είναι να τις ξαναθυμίσουμε στο σύγχρονο Έλληνα και στην ανθρωπότητα ότι ο Λεωνίδας δεν είναι απλά μια περασμένη στιγμή της Ιστορίας, αλλά είναι ολοζώντανος στο εθνικό υποσεινίδητο

Οι Ελληνες θεοί επιστρέφουν στον Βωμό

Σημαντικότερο των εκθεμάτων είναι ο Μεγάλος Βωμός στην Αυστρία!
Σε μεγάλη έκθεση στην αυστριακή πόλη Λεόμπεν.
Μεγάλη έκθεση, αφιερωμένη στους θεούς της Αρχαίας Ελλάδας, με τίτλο «Η επιστροφή των θεών», εγκαινιάστηκε το βράδυ της 14-04-11   στο γνωστό Μουσείο Τέχνης «Κούνστχαλε» της πόλης Λεόμπεν της Αυστρίας, στην οποία θα φιλοξενείται μέχρι την 1η Νοεμβρίου, όπου αναμένεται να τη δουν δεκάδες χιλιάδες επισκέπτες από την Αυστρία και τις γύρω χώρες.
Στο ίδιο Μουσείο της πόλης Λεόμπεν, στο ομόσπονδο κρατίδιο της Στυρίας, είχε φιλοξενηθεί πέρσι, για οκτώ μήνες, μία από τις σημαντικότερες εκθέσεις που παρουσιάστηκαν ποτέ διεθνώς για τη ζωή και τη δράση μιας από τις μεγαλύτερες φυσιογνωμίες της παγκόσμιας ιστορίας, τον Μέγα Αλέξανδρο.
Στους χαιρετισμούς τους κατά την τελετή των εγκαινίων -- στα οποία παραβρέθηκαν δεκάδες εκπρόσωποι της δημόσιας ζωής και των Γραμμάτων και Τεχνών και εκ μέρους της ελληνικής πρεσβείας στην Αυστρία η μορφωτική ακόλουθος Καίτη Πετράκη -- τόσο ο κυβερνήτης του ομόσπονδου κρατιδίου της Στυρίας, Φραντς Βόβες, όσο και ο δήμαρχος της Λεόμπεν, Ματίας Κόνραντ, τόνισαν την υψηλή ποιότητα της φετινής έκθεσης και τη σημασία της παρουσίασής της στην «Κούνστχαλε».
Η έκθεση, η 14η της σειράς «Μεγάλες εκθέσεις Ιστορίας του Πολιτισμού» που διοργανώνει το Μουσείο Τέχνης στο Λεόμπεν προσελκύοντας κάθε χρόνο το διεθνές ενδιαφέρον, περιλαμβάνει 150 κύρια εκθέματα, τα οποία προέρχονται από το ξακουστό Μουσείο της Περγάμου στο Βερολίνο και την εκεί τεράστια Συλλογή Αρχαιοτήτων (ελληνικών και ρωμαϊκών).
Πρόκειται για εξαιρετικά δείγματα ελληνικής γλυπτικής, αυθεντικά αλλά και ρωμαϊκά αντίγραφα καθώς και πολλά αγάλματα Ελλήνων θεών που βρέθηκαν σε ανασκαφές στη Μίλητο, Σάμο και Νάξο, όπως επίσης για πολύτιμα δείγματα αγγειοπλαστικής, μεταλλοτεχνίας και μικροτεχνίας, τα οποία δίνουν πλήρη εικόνα της εξέλιξης της ελληνικής τέχνης από την Εποχή του Χαλκού έως τα Ρωμαϊκά Χρόνια.
Κατά τη χθεσινή διεθνή συνέντευξη Τύπου τονίστηκε πως η έκθεση έχει διαμορφωθεί με τρόπο ώστε να παρουσιάζονται οι σημαντικότεροι θεοί της αρχαίας Ελλάδας, όχι μεμονωμένα, αλλά σε σύνδεση με την Ελληνική Μυθολογία και το συμβολισμό τους για τους αρχαίους Έλληνες, ενώ κατά την ξενάγηση που ακολούθησε, ο Γερμανός αρχαιολόγος και διευθυντής της συλλογής αρχαιοτήτων του Μουσείου της Περγάμου, Αντρέας Σολ, περιέγραψε αναλυτικά στους συμμετέχοντες κάθε έκθεμα ξεχωριστά.
Με τα 150 γλυπτά, προτομές, αγγεία και άλλα αντικείμενα λατρείας όπως και κοσμήματα - τα οποία είναι πρωτότυπα της κλασσικής και ελληνιστικής περιόδου ή ρωμαϊκά αντίγραφα -- δίνεται στον επισκέπτη μια συνολική εικόνα της σημασίας των Ολύμπιων θεών και της λατρείας τους για τους αρχαίους Έλληνες, αλλά και τους Ρωμαίους, ενώ ένα μικρότερο μέρος της έκθεσης είναι αφιερωμένο και στο αρχαίο θέατρο.
Η έκθεση αποτελείται από δύο μέρη: στο πρώτο και μεγαλύτερο μέρος παρουσιάζονται οι σημαντικότεροι θεοί των αρχαίων Ελλήνων με επεξηγήσεις για την προέλευσή τους, το ρόλο τους και τον τρόπο λατρείας τους, με τη βαρύτητα να δίνεται στο Δία, τον ήδη και τον Ποσειδώνα, ενώ σε ξεχωριστές αίθουσες φιλοξενούνται η Αθηνά, η Αφροδίτη, η Ήρα και η Δήμητρα.
Στο δεύτερο μέρος της έκθεσης προβάλλει ως σημαντικότερο έκθεμα ο Μεγάλος Βωμός από την Ακρόπολη της Περγάμου στη Μικρά Ασία με τμήματα του περίφημου διαζώματος, όπου απεικονίζεται η πάλη των Ολύμπιων θεών εναντίον των Γιγάντων, επίσης την «τιμητική του» έχει ο Διόνυσος, ενώ δίνονται στον επισκέπτη πληροφορίες για το αρχαίο ελληνικό θέατρο και τη σημασία του.
Η Συλλογή Αρχαιοτήτων, από την οποία προέρχονται τα εκθέματα, έχει μια πολυκύμαντη ιστορία. Μετά το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, ένα μεγάλο μέρος της από το Μουσείο της Περγάμου, είχε βρεθεί στη Μόσχα και στο Λένινγκραντ, απ΄ όπου, και έπειτα από μια 13χρονη «εξορία», επιστράφηκε το 1958 στην τότε Γερμανική Λαοκρατική Δημοκρατία (Ανατολική Γερμανία).
Μέχρι το 2006, τα περισσότερα από αυτά τα πολύτιμα έργα τέχνης βρίσκονταν στις αποθήκες της Συλλογής απ' όπου και ανασύρθηκαν και συντηρήθηκαν επιμελώς και το Νοέμβριο του 2008, με την ευκαιρία της 50ής επετείου της επιστροφής τους, παρουσιάστηκαν στο κοινό για πρώτη φορά μετά το 1939, στο Μουσείο της Περγάμου στο Βερολίνο, όπου, μέχρι το τέλος της περασμένης χρονιάς, πάνω από 600.000 επισκέπτες είχαν την ευκαιρία να τα θαυμάσουν.
Τα αντικείμενα της Συλλογής Αρχαιοτήτων, μιας από τις πλέον φημισμένες του κόσμου, η οποία στεγάζεται στο Μουσείο της Περγάμου, που χτίστηκε από το 1912 μέχρι το 1930 σε σχέδια των ?λφρεντ Μέσελ και Λούντβιχ Χόφμαν, προέρχονται από ανασκαφές που διεξήγαγαν οι γερμανικές αρχαιολογικές αποστολές στην Εγγύς και Μέση Ανατολή στα τέλη του 19 ου και στις αρχές του 20 ου αιώνα.
Σημαντικότερο των εκθεμάτων είναι ο Μεγάλος Βωμός από την Ακρόπολη της αρχαίας ελληνικής Περγάμου στη Μικρά Ασία, που αποτελούσε τμήμα ενός μεγαλύτερου αρχιτεκτονικού συγκροτήματος και έγινε διάσημος από το μήκος 113 μέτρων μαρμάρινου διαζώματος στο οποίο γίνεται η αναπαράσταση του αγώνα των Ολύμπιων Θεών κατά των Γιγάντων, ενώ η συλλογή περιλαμβάνει τμήματα από άλλα οικοδομήματα της Περγάμου.
Η περσινή έκθεση στο Λεόμπεν για το Μέγα Αλέξανδρο, που περιλάμβανε πάνω από 400 πολύτιμα εκθέματα από 25 μουσεία όλου του κόσμου, από το Λούβρο, το Βρετανικό Μουσείο, το Ερμιτάζ, μέχρι τα Εθνικά Μουσεία του Τατζικιστάν και του Αφγανιστάν όπως επίσης και το ξακουστό βιεννέζικο Μουσείο Ιστορίας και Τέχνης, σημείωσε πρωτοφανή επιτυχία, αφού στη διάρκειά της την επισκέφτηκαν περισσότεροι από 100.000 επισκέπτες.
www.kathimerini.grμε πληροφορίες από ΑΠΕ - ΜΠΕ

Παρασκευή 15 Απριλίου 2011

MAT στην ΑΡΧΑΙΑ ΑΓΟΡΑ! Τα χάλια της χώρας μας ...


Κάποιοι κάποτε πολέμησαν Υπέρ Βωμών και Εστιών ...

Τα χάλια μας σήμερα:

!
Επειδή είναι „άγνωστο το θέλημα του Κυρίου“ , εάν δεν λειτουργεί το βίντεο μπορείτε να το δείτε εδώ

Πέμπτη 14 Απριλίου 2011

Αυτοί που επιβουλεύονται την κληρονομιά της χώρας μας ...


bomos.gr

Καταχώνουν τον βωμό των 12 Θεών, και ταυτόχρονα  φέρνουν με χαρά μεγάλη βυζαντινές εικόνες...

Ξεκίνησαν τα έργα κατάχωσης του Βωμού των Δώδεκα Θεών του Ολύμπου, ο οποίος  «αναδύθηκε» στο πλαίσιο των έργων ανακαίνισης της γραμμής του ΗΣΑΠ και αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα αρχαιολογικά ευρήματα των τελευταίων ετών-!
Υπενθυμίζεται ότι το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο έχει εγκρίνει την κατάχωση του ναού, πιστό στην αντίληψη ότι τα μνημεία προστατεύονται καλύτερα... κρυμμένα.!!!
Ο Υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού Παύλος Γερουλάνος βρέθηκε σήμερα στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο της Αθήνας όπου παρουσιάστηκαν έξι μεταβυζαντινές εικόνες, κλαπείσες από ελληνικά εκκλησιαστικά μνημεία, οι οποίες εντοπίστηκαν στην Temple Gallery στο Λονδίνο και επέστρεψαν στην Αθήνα χθες το βράδυ.
Ταυτόχρονα ο κ. Παύλος Γερουλάνος ανακοίνωσε πως χθες το βράδυ κατασχέθηκαν στο Άμστερνταμ άλλες έξι (6) βυζαντινές εικόνες που είχαν επίσης κλαπεί από την περιοχή της Ηπείρου.
Ο Υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού κ Παύλος Γερουλάνος αναφέρθηκε στη σημασία της επιστροφής και μεταξύ άλλων ανέφερε: «Πρόκειται για μια πολύ μεγάλη επιτυχία απέναντι σε δυνάμεις που επιβουλεύονται την κληρονομιά της χώρας μας.
Οι εικόνες θα φυλαχθούν προσωρινά στο Βυζαντινό & Χριστιανικό Μουσείο μέχρι να παραδοθούν στους εκπροσώπους των αρμόδιων Εφορειών Αρχαιοτήτων (7η και 8η Ε.Β.Α.).
Πηγή http://www.kathimerini.
Τελικά, μήπως είναι καλύτεροι αυτοί που επιβουλεύονται την κληρονομιά της χώρας μας, από αυτούς που την καταχώνουν;

Ο ηρωικός δείπνος



Θερμοπύλες 480 π.Χ.

Πριν τη μάχη

...σύμφωνα με το Διόδωρο το Σικελιώτη
Ο Λεωνίδας μαζί με τους συμπολίτες του εκτέλεσε ηρωικές και εκπληκτικές πράξεις. Μολονότι οι Λακεδαιμόνιοι ήταν λίγοι, γιατί είχε κρατήσει μόνο τους Θεσπιείς και συνολικά δεν είχε περισσότερους από πεντακόσιους άντρες, ήταν έτοιμος να υποδεχτεί το θάνατο για χάρη της Ελλάδας. Μετά από αυτά, οι Πέρσες που συνόδευαν τον Τραχίνιοι, αφού έκαναν το γύρο της δύσβατης περιοχής, βρέθηκαν ξαφνικά πίσω από τους άντρες του Λεωνίδα, και οι Έλληνες, έχοντας παραιτηθεί από κάθε ελπίδα σωτηρίας και επιλέγοντας την καλή φήμη, ζητούσαν με μια φωνή από τον αρχηγό τους να τους οδηγήσει εναντίον των εχθρών, πριν μάθουν οι Πέρσες ότι οι δικοί τους είχαν κάνει τον κύκλο. Ο Λεωνίδας,

Τρίτη 12 Απριλίου 2011

Πως οι «Τρώες» κερδίζουν τις μάχες...


Ο θυμός του Αχιλλέα François-Léon Benouville (1821–1859) (Musée Fabre)

Η μεγάλη χαρά των αντιπάλων

Η κακοφωνία μεταξύ Ελλήνων

Οι Έλληνες το φθινόπωρο του 481 π.Χ. όταν  ο Μιλτιάδης, ο δοξασμένος ήρωας του Μαραθώνα  είχε χάσει τη θέση του ως επικεφαλής πολιτικός της Αθήνας, τη περιουσία του και στο τέλος και τη ζωή του, συγκάλεσαν πανελλήνιο συμβούλιο (Εθνοσυνέλευση) στο ναό του Ποσειδώνα στη Κόρινθο προκειμένου να αναχαιτίσουν τους Πέρσες. Αλλά:Διαφορετικές απόψεις είχανε σχηματιστεί μέχρι να οδηγηθούν οι Έλληνες στο συνέδριο, οι οποίες μετά την ήτα των Περσών οδήγησαν στους Πελοποννησιακούς Πολέμους ( εμφύλιος), οι οποίοι συντέλεσαν στα μέγιστα στην πτώση του αρχαιοελληνικού κόσμου.
Οι  διαφορετικές απόψεις, η κακοφωνία μεταξύ Ελλήνων ανέκαθεν ήταν και θα είναι  η μεγάλη χαρά των αντιπάλων... χαρακτηριστικό παράδειγμα από την Ιστορία του Ελληνικού Έθνους είναι η πληγωμένη περηφάνια του Αχιλλέα (ο θυμός του Αχιλλέα*) που τον οδήγησε στο να αποτραβηχτεί από κάθε πολεμική σύγκρουση, με αποτέλεσμα οι Τρώες να κερδίζουν τις μαχες.Το  θέμα ήταν (και είναι) τόσο σημαντικό ώστε έγινε σπουδαίο θέμα (διδασκαλία!) στο έπος της Ιλιάδας του Ομήρου

*Ο Θρήνος του Αχιλλέα 


108 λεπτά που άνοιξαν το δρόμο για την κατάκτηση του διαστήματος



«Κοιτάζω τη Γη και είναι τόσο όμορφη».  
Αυτές ήταν οι πρώτες λέξεις του ανθρώπου στο διάστημα. Εκπρόσωπός του, ο Γιούρι Γκαγκάριν, ο πρώτος που μπήκε σε τροχιά γύρω από τη Γη.

ΛΕΩΝΙΔΑΣ Ο ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ



Βίντεο:Pilaeus
Οφείλω να απευθύνω ένα μεγάλο ευχαριστώ για την εκτίμηση που δείχνουν όλοι στο άτομο μου και επιτρέψτε μου να αισθάνομαι υπερήφανος για σας και την τιμή που μου κάνετε, θα προσπαθήσω να είμαι πάντα αντάξιος σας.
Νίκος Σάμιος

Για κείνους που πέθαναν στις Θερμοπύλες, ένδοξη η τύχη, ωραίος ο θάνατος, βωμός ο τάφος, μνήμη παντοτινή αντί για θρήνος, κι η μοίρα τους αντικείμενο εγκωμίων. Σάβανο σαν κι αυτό μήτε η σαπίλα μήτε ο χρόνος ο πανδαμάτορας θα αμαυρώσει των γενναίων ανδρών. Και το μνήμα την καλή φήμη της Ελλάδας διάλεξε για ένοικό του. Μάρτυρας είναι ο Λεωνίδας, ο βασιλιάς της Σπάρτης, που μέγα στολίδι άφησε πίσω του την αρετή και δόξα αιώνια.
Σιμωνίδης

Δείτε επίσης :ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΝΑΒΑΣΙΣ: Ο τάφος του Λεωνίδα στην Σπάρτη

Δευτέρα 11 Απριλίου 2011

Ένα βιβλίο για το Καστελόριζο

Στείλτε ένα ΒΙΒΛΙΟ, ακόμα και απ΄ αυτά που έχετε ήδη διαβάσει, στο ΚΑΣΤΕΛΟΡΙΖΟ.

Προστέθηκε από 24grammata

Γράψτε στην πρώτη σελίδα του την αφιέρωση σας ή το μήνυμα σας  και στείλτε το με ένα απλό γραμματόσημο (κόστος γραμματ. από 1,90 έως 2,12ευρώ)

στοιχεία παραλήπτη: Δημοτικό Σχολείο Καστελορίζου ΤΚ85111 (συμμετοχή στην εκστρατεία του 24grammata.com )
Εκστρατεία κοινωνικής εγρήγορσης του 24grammata.com
γράφει ο Γιώργος Δαμιανός
Το Καστελόριζο είναι μακριά, γιατί ποτέ δε μάθαμε που, ακριβώς, βρίσκεται (απέχει 5 ώρες, ακτοπλοϊκώς, από τη Ρόδο).
Ήταν πάντα στο υποσυνείδητο του Έλληνα ως η δυσμενής μετάθεση, ή ο τόπος τιμωρίας για τον ατίθασο Δημόσιο Λειτουργό.
Και ξαφνικά… ξαφνικά μπήκε στη ζωή μας.
Αλλά όχι ως ευλογημένος ελληνικός τόπος που περιμένει τα παιδιά του για να

Σάββατο 9 Απριλίου 2011

Αρχαία Ελληνική Ευχή Γενεθλίων...!

Τα γενέθλια είναι απλά μια μέρα άλλου ενός 365-ήμερου ταξιδιού γύρω από τον ήλιο. Απόλαυσε το ταξίδι...


Ω κορυφαία Θεά των γεννήσεων, Ακραία Άρτεμη δέξου αυτόν τον σεμνό ύμνο και χάρισε την ευλογία σου σε αυτόν που γιορτάζει την ημέρα της γεννήσεως του στο υλαίο πεδίο της ύπαρξης.
Εσύ που δίνεις το τέλειο δώρο Ανυσιδώρα χάρισε δώρα υγίειας, ευδαιμονίας, πνευματικής και υλικής ανάπτυξης, χαράς, ευθυμίας, και κάθε άλλου ψυχικού ή υλικού δώρου που εσύ κρίνεις για την αρετοδρομία της υπάρξεως.
Στάσου Βοηθός της υπάρξεως τούτης και Ευπλόκαμος, στρώνοντας άριστους δρόμους αρετής που οδηγούν σε έπαθλα αιώνια ώστε η ψυχή να ομοιάζει την Ευστέφανη χάρη Σου.
Καθαρά Θεά, κράτα αμόλυντη την ψυχή από κάθε κακό.
Μεγαλώνυμη και Ολβιόμοιρη Θεά χάρισε

Παρασκευή 8 Απριλίου 2011

Η Γένεση της Τραγωδίας και ο καταραμένος Έλληνας


ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η EΛΛΑΣ.

Friedrich Nietzsche. "Η Γένεση της Τραγωδίας". κεφ. XV, 1872.

"Καταραμένε Έλληνα,
Όπου να γυρίσω τη σκέψη μου, όπου και να στρέψω τη ψυχή μου, μπροστά μου σε βρίσκω.
Τέχνη λαχταρώ, ποίηση, θέατρο, αρχιτεκτονική, εσύ μπροστά μου, πρώτος κι αξεπέραστος.
Επιστήμη αναζητώ, μαθηματικά, φιλοσοφία, ιατρική, κορυφαίος και ανυπέρβλητος.
Για δημοκρατία διψώ, ισονομία και ισοπαλία, εσύ μπροστά μου, ασυναγώνιστος κι ανεπισκίαστος.
Καταραμένε Έλληνα, καταραμένη γνώση.
Γιατί να σ' αγγίξω;"


Friedrich von Schiller
Βλ. και  ποιήματα του Johann Wolfgang von Goethe  ή τους "Ύμνους" του Johann Christian Friedrich Hölderlin και τα έργα του Αντρέ Σενιέ...

Τετάρτη 6 Απριλίου 2011

Άδης



Η εκπομπή (Clash of the Gods) παρουσιάστηκε στα τηλεοπτικά κανάλια των περισσοτέρων πολιτισμένων χωρών της γης. Εκτός της Ελλάδος. Βέβαια, αυτό δεν σημαίνει ότι όλα είναι σωστά, ούτε και είναι η ουσία της ανάρτησης. Πολύ περισσότερο αποτελεί ένα κίνητρο για να χρησιμοποιηθεί το „εργαλείο“ που έκανε τους αρχαίους Έλληνες να μεγαλουργήσουν, την αμφισβήτηση. Είθε λοιπόν να υπάρξουν συζητήσεις με συγκρούσεις απόψεων από την „θαλασσοταραχή“ των οποίων θα αναδυθούν σωστά συμπεράσματα.

Εμείς για άλλη μια φορά ευχαριστούμε ολόθερμα την μεταφράστρια για τους ελληνικούς υπότιτλους.

Δευτέρα 4 Απριλίου 2011

Υεμένη και «τα ιερά και τα όσια» των ηττημένων.


Ευδαίμων Αραβία

Η νοηματική μετάλλαξη της λέξης δαίμων

γράφει ο Γιώργος Δαμιανός

Η λέξη Δαίμων : πώς η ιερότερη λέξη των αρχαίων έγινε συνώνυμο του διαβόλου

Η νοηματική μετάλλαξη της λέξης δαίμων θυμίζει κάτι από τα λάφυρα των νικητών. Θυμίζει τους αρχαίους αριστοκράτες που κατέληξαν στις γαλέρες των νικητών Ρωμαίων. Θυμίζει, θυμίζει… αναρίθμητες περιπτώσεις που επιβεβαιώνουν ότι ο νικητής ποτέ δε σέβεται «τα ιερά και τα όσια» των ηττημένων.
Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή. Στην αρχαιότητα η λέξη Δαίμων (αρσ. και θηλ.) ήταν, ίσως, η πιο ευσεβής λέξη. Παράγεται από το ρ. δαίω (: μοιράζω στον καθένα την τύχη του). Αν και συνυπήρχε με τη λέξη Θεός, εντούτοις, ο δαίμων αναφερόταν στην απρόσωπη και απροσδιόριστη δύναμη, ενώ ο θεός στην ανθρωπόμορφη θεϊκή οντότητα. Η έννοια του δαίμονος ισοδυναμούσε με την Μοίρα, την Ειμαρμένη
Επίσης, στη λ. Δαίμονα απέδιδαν την έννοια του φύλακα αγγέλου «κατά φύλακα δαίμονα». Απ' εδώ και η λέξη ευδαιμονία (: ευτυχία, προσδιόριζε τον έχοντα την εύνοια του Δαίμονος)
Όμως, στου χρόνου τα γυρίσματα καθιερώνεται η νέα θρησκεία: ο Χριστιανισμός. Η λέξη που δήλωνε τον αγνό θεό των Αρχαίων έπρεπε να αποκτήσει αρνητική σημασία και από συνώνυμο του Θεού γίνεται συνώνυμο του Διαβόλου. Ο καλός άγγελος γίνεται κακό δαιμόνιο. Οι δαίμονες, πλέον, είναι τα κακά πνεύματα,( … ουαί τοις ηττημένοις… ) ο άγγελος του κακού, ο έκπτωτος άγγελος που έχει ως αρχηγό του τον σατανά (< satana στα εβραϊκά: ο αντίπαλος). Έτσι, δημιουργήθηκαν οι λέξεις: δαιμόνιος, δαιμονισμένος, δαιμονόπληκτος, δαιμονιστής, δαιμονολατρία, πανδαιμόνιο κ. α. Μ΄ αυτή τη σημασία μεταφέρθηκε και στην Εσπερία (Ιταλ: demoniaco, demonomania, pandemonio. Γαλλ.: demon. Αγγλ.:daemon, daimon. Γερμ: Dämon)
 Φαίνεται ότι η λέξη δε στέριωσε ούτε και στην ελληνική πόλη Ευδαίμων, στην Ερυθρά θάλασσα, 1ο αιων. π.Χ. (σημείωση http://pyrron.blogspot.com : βλ. και Ευδαίμων Αραβία)- οι Ρωμαίοι θα την μετονομάσουν/μεταφράσουν σε “Arabia Felix”. Σήμερα, είναι το λιμάνι Aden (Υεμένη).
Οι τελευταίες «εστίες αντίστασης» καταγράφονται στη λέξη: ευδαιμονία, όπου ο δαίμων μεταφέρεται με την έννοια του θεού. Έτσι, για να θυμίζει ότι εκεί που τώρα φτύνουμε εμείς (π.χ. “φτου σου δαιμονισμένε”), κάποιοι είχαν εναποθέσει τη σωτηρία της ψυχής τους.
Τι τραβάνε και αυτές οι λέξεις…
Παραπομπές
α) Ηράκλειτος “ήθος ανθρώπω δαίμων” (: Δαίμων/θεός για τον άνθρωπο δεν είναι παρά ο χαρακτήρας του), β) Δημόκριτος (είναι υπόθεση της ψυχής η ευδαιμονία και η κακοδαιμονία), γ) Αριστοτέλης στα Ηθικά Νικομάχεια (η ευδαιμονία είναι κάποια ενέργεια με τους κανόνες της τέλειας αρετής), δ) Λυσίας, επιτάφιος, 78, «ο δαίμων ο την ημητέραν μοίραν ειληχώς απαραίτητος», ε) Ξενοφών, απομνημονεύματα, Α,1, «ως φαίη ο Σωκράτης το δαιμόνιον εαυτω σημαίνειν»

Η ιστορία της Λιβύης

 Αρχαιολογικά ευρήματα δείχνουν ότι από την 8η χιλιετία π.Χ. οι παράλιες περιοχές της Λιβύης κατοικούνταν από Νεολιθικές φυλές, οι οποίες είχαν αναπτύξει ιδαίτερες ικανότητες στην εκτροφή βοοειδών και στις καλλιέργειες. Η περιοχή αργότερα καταλήφθηκε από διαδοχικούς λαούς και πολιτισμούς, όπως οι Φοίνικες, οι Καρχηδόνιοι, οι Πτολεμαίοι, οι Ρωμαίοι, οι Βάνδαλοι και οι
Βυζαντινοί, αν και μόνο από την περιόδο των Ελλήνων

Δείτε επίσης: Η Λιβύη του Διός, του Απόλλωνος και του Επίσκοπου Συνέσιου


Λιβύη, μια ξεχασμένη αρχαία πατρίδα....

και των Ρωμαίων υπάρχουν αρχαιολογικά ευρήματα

Kontra Channel: Ο αρχαιολόγος και εκδότης του περιοδικού ΙΧΩΡ Ευάγγελος Μπεξής μιλάει για τον Βωμό των 12 Θεών


Η ΕΙΣ ΑΔΟΥ ΚΑΘΟΔΟΣ


Μουσική του ΜΙΧΑΛΗ ΤΕΡΖΗ απο το ποιητικό Ντοκιμανταίρ του ΑΡΓΥΡΗ ΑΝΤΟΝΟΠΟΥΛΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΡΤ " ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΤΟΥ ΟΡΦΕΑ " Βραβείο Δήμου ASTY της Ιταλίας 1988. Κείμενα του Παν/κού καθηγητή ΓΙΩΡΓΟΥ ΦΑΡΑΝΤΟΥ " Ει δ' Ορφέως μοι γλώσσα και μέλος παρήν ώστ η ΄ κόρην Δήμητρος η κείνης πόσιν ύμνοισι κηλήσαντα σ' έξ Άδου λαβείν " - ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΑΛΚ 357

Σάββατο 2 Απριλίου 2011

Δύο φασματικές μορφές. Σύμπτωση ή κάτι άλλο;


Δύο φασματικές μορφές


Η φωτογραφία που μας στάλθηκε είναι εντυπωσιακή:
Με μια πρώτη ματιά, δε δείχνει τίποτε το ασυνήθιστο: μια κακοτραβηγμένη φωτογραφία η οποία δείχνει ένα στιγμιότυπο από την περιφρούρηση του Βωμού των 12 Θεών στην Αρχαία Αγορά.

Μυστηριώδης φωτογραφία - πρωτότυπη

Το πιο παρατηρητικό μάτι όμως, θα διακρίνει στην άνω δεξιά γωνία κάποιες αδιόρατες μορφές.
Το συγκλονιστικό θέαμα αποκαλύπτεται, όταν κανείς πάρει την ίδια ακριβώς φωτογραφία, και κάνει "διόρθωση γάμμα" (μια συνηθισμένη διόρθωση στις φωτογραφίες η οποία μπορεί να γίνει και με απλά προγράμματα εμφάνισης φωτογραφιών). Μετά τη διόρθωση, η φωτογραφία παρουσιάζει δύο φασματικές μορφές να ίπτανται πάνω από την Ακρόπολη

Η μυστηριώδης φωτογραφία με διόρθωση γάμμα

Ενδεχομένως να είναι ένα τυχαίο παιχνίδισμα του φωτός, ωστόσο η σύμπτωση του χώρου και των γεγονότων, δεν παύει να είναι εντυπωσιακή.
Πηγή...