Ο Μίνωας παρουσιάζεται σε αρκετούς μύθους σαν διεφθαρμένος άντρας και καθόλου πιστός σύζυγος. Η συμπεριφορά του αυτή όπως ήταν αναμενόμενο ενοχλούσε την Πασιφάη, η οποία επιθυμούσε να τον εκδικηθεί. Λέγεται μάλιστα ότι του είχε δώσει ένα ποτό, που τον έκανε όταν συνουσίαζε με άλλη γυναίκα αυτή πέθαινε. Με βάση τον ίδιο μύθο, ο Μίνωας απαλλάχτηκε από το βάρος αυτό όταν ερωτεύτηκε την Πρόκριδα, ερωμένη του Κέφαλου. Η Πρόκρις έδωσε στο Μίνωα το αντίδοτο κι έτσι εξουδετερώθηκαν οι δυσμενείς επιδράσει
Οι αρχαίοι μυθογράφοι δεν είναι και τόσο σίγουροι όσον αφορά τα μέσα που χρησιμοποιούσε η Πρόκρις* (ερωμένη του Μίνωα) για προφύλαξη ή έστω για θεραπεία του Μίνωα. Κατά πάσα πιθανότητα το βότανο που του έδωσε (κιρκαία ρίζα) μάλλον ήταν για την θεραπεία του, αλλά επίσης χρησιμοποίησε (για δικιά της προφύλαξη υποθέτω)την κύστη ή την προβιά μιας αίγας και έφτιαξε ένα περίεργο κατασκεύασμα που θα μπορούσε να πει κανείς πως ήταν το πρώτο προφυλακτικό της ιστορίας! ¨Έραψε το δέρμα και έφτιαξε μία κύστη, την έβαλε στον κόλπο μιας γυναίκας και με αυτήν την γυναίκα πλάγιασε ο Μίνωας. Οι μολυσματικές ουσίες χύθηκαν μέσα στην θήκη χωρίς να της προκαλέσουν καμία ζημιά.
*Στην ελληνική μυθολογία με το όνομα Πρόκριδα (Πρόκρις) είναι κυρίως γνωστή η σύζυγος του Κεφάλου. Η Πρόκρις ήταν ένα από τα πολλά παιδιά της Πραξιθέας και του βασιλιά των Αθηνών Ερεχθέως. Αδέλφια της ήταν ο Κέκρωπας ο νεότερος, ο Άλκωνας, ο Ορνέας, ο Θέσπιος, ο Ευπάλαμος, ο Πάνδωρος, ο Μητίωνας, η Μερόπη, η Κρέουσα, η Ορείθυια, η Πρωτογένεια, η Πανδώρα και η Χθονία. Μετά από οκτάχρονη απουσία, ο Κέφαλος επέστρεψε στην πατρίδα του, εμφανίσθηκε στη σύζυγό του Πρόκριδα ως ξένος και την έπεισε με πλούσια δώρα να τον παντρευτεί! Στη συνέχεια της απεκάλυψε την πραγματική του ταυτότητα και, μετά από μικροεπεισόδια, οι δύο σύζυγοι συμφιλιώθηκαν. Η Πρόκριδα ωστόσο απίστησε κάποτε προς τον Κέφαλο και κατέφυγε στην Κρήτη, στον βασιλιά Μίνωα. Αφού πήρε πλούσια δώρα από τον Μίνωα, επέστρεψε στην Αττική. Η Πρόκρις, βλέποντας τον άνδρα της να φεύγει πολύ συχνά στο κυνήγι, τον υποψιάσθηκε και τον ακολούθησε κρυφά μια μέρα. Κάποιος δούλος της είχε πει πως στις κυνηγετικές του εξορμήσεις φωνάζει τη λέξη «Νεφέλη». Πραγματικά, ο Κέφαλος επικαλέσθηκε τη νεφέλη αλλά εννοούσε το σύννεφο ή τον δροσερό άνεμο που θα τον ανακούφιζε από τη ζέστη. Σε μια στιγμή, ο Κέφαλος αντιλήφθηκε κίνηση στο φύλλωμα ενός θάμνου. Νομίζοντας ότι πίσω του κρυβόταν θήραμα, έριξε το ακόντιό του, αλλά εκεί κρυβόταν η Πρόκρις, οπότε τη σκότωσε χωρίς να το θέλει, και μάλιστα όντας πιστός σύζυγος (Οβιδίου «Μεταμορφώσεις», VII 672 κ.ε.). Η Πρόκρις αναφέρεται επίσης στην Οδύσσεια (λ 321), καθώς ο Οδυσσέας τη βλέπει στον Κάτω Κόσμο.
Πηγή: ΚΡΗΤΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ, Ν.Ψιλάκης, Εκδόσεις ΚΑΡΜΑΝΩΡ Ηράκλειο 1996
I.S.B.N. 960-7448-12-X, B, http://el.wikipedia.org/wiki/
Οι αρχαίοι μυθογράφοι δεν είναι και τόσο σίγουροι όσον αφορά τα μέσα που χρησιμοποιούσε η Πρόκρις* (ερωμένη του Μίνωα) για προφύλαξη ή έστω για θεραπεία του Μίνωα. Κατά πάσα πιθανότητα το βότανο που του έδωσε (κιρκαία ρίζα) μάλλον ήταν για την θεραπεία του, αλλά επίσης χρησιμοποίησε (για δικιά της προφύλαξη υποθέτω)την κύστη ή την προβιά μιας αίγας και έφτιαξε ένα περίεργο κατασκεύασμα που θα μπορούσε να πει κανείς πως ήταν το πρώτο προφυλακτικό της ιστορίας! ¨Έραψε το δέρμα και έφτιαξε μία κύστη, την έβαλε στον κόλπο μιας γυναίκας και με αυτήν την γυναίκα πλάγιασε ο Μίνωας. Οι μολυσματικές ουσίες χύθηκαν μέσα στην θήκη χωρίς να της προκαλέσουν καμία ζημιά.
*Στην ελληνική μυθολογία με το όνομα Πρόκριδα (Πρόκρις) είναι κυρίως γνωστή η σύζυγος του Κεφάλου. Η Πρόκρις ήταν ένα από τα πολλά παιδιά της Πραξιθέας και του βασιλιά των Αθηνών Ερεχθέως. Αδέλφια της ήταν ο Κέκρωπας ο νεότερος, ο Άλκωνας, ο Ορνέας, ο Θέσπιος, ο Ευπάλαμος, ο Πάνδωρος, ο Μητίωνας, η Μερόπη, η Κρέουσα, η Ορείθυια, η Πρωτογένεια, η Πανδώρα και η Χθονία. Μετά από οκτάχρονη απουσία, ο Κέφαλος επέστρεψε στην πατρίδα του, εμφανίσθηκε στη σύζυγό του Πρόκριδα ως ξένος και την έπεισε με πλούσια δώρα να τον παντρευτεί! Στη συνέχεια της απεκάλυψε την πραγματική του ταυτότητα και, μετά από μικροεπεισόδια, οι δύο σύζυγοι συμφιλιώθηκαν. Η Πρόκριδα ωστόσο απίστησε κάποτε προς τον Κέφαλο και κατέφυγε στην Κρήτη, στον βασιλιά Μίνωα. Αφού πήρε πλούσια δώρα από τον Μίνωα, επέστρεψε στην Αττική. Η Πρόκρις, βλέποντας τον άνδρα της να φεύγει πολύ συχνά στο κυνήγι, τον υποψιάσθηκε και τον ακολούθησε κρυφά μια μέρα. Κάποιος δούλος της είχε πει πως στις κυνηγετικές του εξορμήσεις φωνάζει τη λέξη «Νεφέλη». Πραγματικά, ο Κέφαλος επικαλέσθηκε τη νεφέλη αλλά εννοούσε το σύννεφο ή τον δροσερό άνεμο που θα τον ανακούφιζε από τη ζέστη. Σε μια στιγμή, ο Κέφαλος αντιλήφθηκε κίνηση στο φύλλωμα ενός θάμνου. Νομίζοντας ότι πίσω του κρυβόταν θήραμα, έριξε το ακόντιό του, αλλά εκεί κρυβόταν η Πρόκρις, οπότε τη σκότωσε χωρίς να το θέλει, και μάλιστα όντας πιστός σύζυγος (Οβιδίου «Μεταμορφώσεις», VII 672 κ.ε.). Η Πρόκρις αναφέρεται επίσης στην Οδύσσεια (λ 321), καθώς ο Οδυσσέας τη βλέπει στον Κάτω Κόσμο.
Πηγή: ΚΡΗΤΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ, Ν.Ψιλάκης, Εκδόσεις ΚΑΡΜΑΝΩΡ Ηράκλειο 1996
I.S.B.N. 960-7448-12-X, B, http://el.wikipedia.org/wiki/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου