Τρίτη 20 Απριλίου 2021

Η βιβλιοθήκη στην Αλεξάνδρεια και ο Δημήτριος Φανοστράτους Φαληρεύς

 

Φωτογραφία> ο Δημήτριος Φαληρεύς στην είσοδο της νέας βιβλιοθήκης στην Αλεξάνδρεια.
Ο Διογένης ο Λαέρτιος μαρτυρεί ότι ο Δημήτριος

συζούσε με την αριστοκρατικής καταγωγής εταίρα Λαμία.
Με την εύνοια του Κασσάνδρου έγινε μονάρχης των Αθηνών για δέκα χρόνια. Όπως μαρτυρεί και ο Κικέρων, ο Δημήτριος υποστήριζε αποφασιστικά τα πολιτιστικά δρώμενα της Αθήνας και ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής στους Αθηναίους. Όταν ο Δημήτριος ο Πολιορκητής κατέλαβε την Αθήνα (307 π.χ.χ.) ο Φαληρέας κατέφυγε στην Αλεξάνδρεια και εντάχθηκε στο άμεσο περιβάλλον του Πτολεμαίου Α΄ του Σωτήρα.

Η παιδεία του ήταν επιμελημένη καθώς υπήρξε μαθητής του Αριστοτέλη. Γι’ αυτό χαρακτηρίζεται περιπατητικός φιλόσοφος.

 Το 309 π.χ.χ. έκανε απογραφή των κατοίκων της Αττικής, η οποία έδειξε ότι στην Αττική κατοικούσαν 21.000 πολίτες, 10.000 ξένοι και 400.000 δούλοι (όχι σκλάβοι, σκλάβους είχαν οι Ρωμαίοι). Οι πολίτες έστεισαν σε διάστημα τριακοσίων ημερών τριακόσιους εξήντα ανδριάντες του, από τους οποίους οι περισσότεροι τον εικόνιζαν έφιππο ή πάνω σε άρμα.

 Η πολιτική σταδιοδρομία του Δημητρίου έληξε το 307 π.x.x., όταν ο Δημήτριος Πολιορκητής έκανε απόβαση στον Πειραιά. Αν και κατείχε τη Μουνιχία και διέθετε σημαντική στρατιωτική δύναμη, ο Δημήτριος ο Φαληρεύς τράπηκε σε φυγή στη Θήβα και από κει κατέφυγε στην Αίγυπτο.

 Οι Αθηναίοι μετά την πτώση του έσπευσαν να καταστρέψουν τους ανδριάντες του, από τους οποίους άλλους έριξαν στη θάλασσα, άλλους πούλησαν και άλλους έκοψαν για να κατασκευάσουν αγγεία, τις λεγόμενες αμίδες.
Στην Αίγυπτο φιλοξένησε τον Δημήτριο ο βασιλιάς Πτολεμαίος ο Σωτήρ.

 Ο Φαληρέας , διαθέτοντας άφθονους πόρους από το βασιλικό ταμείο, ίδρυσε το περίφημο «Μουσείον». Ήταν ένα ινστιτούτο έρευνας που περιείχε εργαστήρια, επιστημονικές συσκευές, ζωολογικό κήπο (Παράδεισος ονομαζόταν), αστεροσκοπείο, αναγνωστήρια και βιβλιοθήκη. Η περίφημη λοιπόν βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας, η μεγαλύτερη και πληρέστερη του κόσμου, αυτή που περιείχε όλη την καταγεγραμμένη σοφία της ανθρωπότητας, ξεκίνησε απο αυτόν.

 Εκεί που οι τρεις «αρχαίες» ήπειροι ενώνονται, εκεί που συναντιούνται τα πνεύματα τριών αρχαίων πολιτισμών, μετά από τέσσερεις χιλιάδες χρόνια φαραωνικού πολιτισμού, μια ελληνική δυναστεία, αυτή των Πτολεμαίων, αποφάσισε και δημιούργησε τον «νέο ομφαλό της γης», τον ομφαλό της γνώσης. Η έναρξη της δημιουργίας της οικουμενικής βιβλιοθήκης έγινε όταν ο Δημήτριος ο Φαληρέας, μαθητής του Αριστοτέλη και σύμβουλος του Πτολεμαίου του Α’, εισηγήθηκε την ίδρυση ενός μεγάλου ερευνητικού κέντρου με μια παγκόσμια βιβλιοθήκη, -αν και υπήρχαν βιβλιοθήκες (υπό την έννοια ότι σε κάποιο κτίριο βρισκόταν ένας αριθμός βιβλίων) ήταν συνήθως υπό την επίβλεψη ιερέων του εκάστοτε θρησκευτικού δόγματος της περιοχής. Αν κάποιος ήθελε να τις χρησιμοποιήσει, έπρεπε ή να ήταν μυημένος στο αντίστοιχο δόγμα ή να ήταν στέλεχος του ιερατείου, καθότι αυτές δεν λειτουργούσαν ως πηγές γνώσης και μελέτης για το κοινό, αλλά ως ιερατικά μυσταγωγικά κέντρα. Το ίδιο συνέβαινε και με τις σχολές, όπως για παράδειγμα στην Αθήνα, όπου ήδη λειτουργούσαν η Ακαδημία του Πλάτωνα και το Λύκειο του Αριστοτέλη, που όμως δεν είχαν ερευνητικό χαρακτήρα, αλλά καθαρά φιλοσοφικό και οι βιβλιοθήκες τους ήταν μικρές, αφού φιλοξενούσαν ως επί το πλείστον έργα ίων ιδρυτών τους, ένα μικρό αριθμό ποιητικών και φιλοσοφικών έργων, καθώς και μερικές συμπληρωματικές μελέτες-.όπως ακριβώς την ονειρεύτηκε ο μεγάλος στρατηλάτης Αλέξανδρος. Με τον τρόπο αυτό, ουσιαστικά, εκπληρωνόταν το όνειρο και η φιλοσοφία του ίδιου του Αριστοτέλη. Σύντομα έγινε φανερό ότι η πρόθεση των Πτολεμαίων δεν ήταν απλώς η καταγραφή και διατήρηση όλης της επιστημονικής και καλλιτεχνικής γνώσεως αλλά και η μεταβολή της ελληνικής γλώσσας σε παγκόσμια, καθώς οι σχέσεις και το εμπόριο των Ελλήνων με τους αυτόχθονες λαούς προϋπέθετε τη γλωσσική επικοινωνία. Για το σκοπό αυτό αποφασίσθηκε και η ίδρυση μεγάλων πολιτιστικών κέντρων γύρω από τη βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας και η μετάφραση των μεγάλων ιστορικών έργων των λαών της ανατολής καθώς και  τη μετάφραση στα ελληνικά της Παλαιάς Διαθήκης από τους Εβδομήκοντα στην ελληνική γλώσσα.


1 σχόλιο:

manigr.blogspot.com είπε...

ΤΟ ΚΑΨΙΜΟ ΚΑΙ Η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΓΙΝΕ ΒΑΣΕΙ ΣΧΕΔΙΟΥ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΥΧΑΙΑ,ΕΠΙΣΗΣ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΠΗΓΕ ΣΤΑ ΥΠΟΓΕΙΑ ΤΟΥ ΒΑΤΙΚΑΝΟΥ ΟΠΟΥ ΚΑΙ ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ.Η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΓΝΩΣΕΩΣ ΗΤΟ ΣΥΝΕΧΗΣ ΠΕΡΓΑΜΟΥ ΝΕΑΣ ΡΩΜΗΣ ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΓΙΑ ΝΑ ΧΑΣΕΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΟΦΕΛΙΜΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΟΥ ΘΑ ΤΟΝ ΒΟΗΘΟΥΣΑΝ ΣΤΟ ΒΙΟ ΤΟΥ, Η ΕΚΑΣΤΟΤΕ ΕΞΟΥΣΙΑ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟ ΙΕΡΑΤΕΙΟ ΤΟΝ ΗΘΕΛΑΝ ΚΑΙ ΤΟΝ ΘΕΛΟΥΝ ΑΝΕΥ ΝΟΗΣΕΩΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟΥΝ ΠΙΟ ΕΥΚΟΛΑ.Η ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΙΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΕΩΣ ΤΗΣ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΞΑΣΚΗΣΕΩΣ ΤΗΣ ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗΣ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΟΥΝ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΤΩΝ ΗΓΟΥΝΤΩΝ ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΤΟ ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΩΝ ΣΧΟΛΩΝ.ΟΙ ΕΒΡΑΙΟΙ ΤΟ ΜΟΝΟ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΨΑΛΜΟΥΣ ΚΑΙ ΟΤΙ ΕΓΡΑΨΕ Ο ΜΑΓΟΣ ΣΟΛΟΜΩΝ ΤΙΠΟΤΕ ΑΛΛΟ ΜΕ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΝ ΝΑ ΚΥΡΙΕΥΣΟΥΝ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ,ΟΜΩΣ ΚΟΣΜΟΣ ΧΩΡΙΣ ΤΙΣ ΤΕΧΝΕΣ ΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ.