Κόρινθος 338 π.Χ.
Ο Φίλιππος κάλεσε όλα τα Κράτη της Ηπειρωτικής Ελλάδος στην Κόρινθο. Ο νέος συμμαχικός οργανισμός ονομάστηκε «οι Έλληνες» (όχι το κοινόν των "Ελλήνων και των Μακεδόνων") και καταχρηστικά λέγεται «κοινόν της Κορίνθου»*.
Τα όργανα της διοικήσεως ήταν
- Ένα σώμα που συγκροτούσαν οι αντιπρόσωποι των κρατών μελών του.
- Το προεδρείο του ίδιου σώματος.
- Ο Ηγεμών.
Εξελέγη σε ελεύθερη εκλογή ο Φίλιππος.
Οπως ανακοίνωσε η Α. Κοτταρίδη, «ο Ηγεμόνας, αρχηγός και υπερασπιστής του λαού του, εγγυητής του νόμου και της τάξης, φορέας της θεϊκής ευλογίας, πέρα και πάνω από τους υπηκόους του, ήταν γι’ αυτούς η απτή δήλωση της ισχύος και της σταθερότητας του κράτους. Ενα πρόσωπο-σύμβολο, που έχανε την ιδιωτικότητά του».
Για να διαδηλώσει την ιδέα της πεφωτισμένης εξουσίας του ο Φίλιππος χρειαζόταν ένα ανάκτορο που να συνδυάζει τη λειτουργία της πολιτικής αγοράς και της ιερής ακρόπολης μιας δημοκρατικής πολιτείας και έτσι γεννήθηκε η ιδέα του ανακτόρου των Αιγών, «…που θα γίνει το αρχέτυπο των “βασιλείων” της ελληνιστικής Οικουμένης, με σημερινούς όρους ένα κτήριο όπου συγκεράζονται οι λειτουργίες της Βουλής, του Αρείου Πάγου, του Πενταγώνου και, βέβαια, του μεγάρου Μαξίμου…».
Το ανάκτορο του Φιλίππου Β’, συνολικού εμβαδού 12.500 τ.μ., τρεις φορές σαν τον Παρθενώνα, με ψηφιδωτά δάπεδα εμβαδού 1.500 τ.μ., δεν φιλοξενούσε καμία προσωπική και οικογενειακή δραστηριότητα του βασιλιά των Μακεδόνων. «Ηταν η έδρα της πολιτικής, θρησκευτικής, νομοθετικής, δικαστικής και πνευματικής εξουσίας, ένα κτήριο με προφανώς δημόσιο χαρακτήρα, που ουσιαστικά βρίσκεται πέρα και πάνω από τον χαρακτηρισμό “οίκος”»
*Οι ξένοι εσφαλμένα αναφέρουν το κοινόν των Ελλήνων ως Κορινθιακή Συμμαχία (League of Corinth, Ligue de Corinthe, Korinthischer Bund). Μετά τον Φίλιππο Β΄ το «καταστατικό» του Κοινού Συνεδρίου των Ελλήνων ανανεώθηκε 4 φορές, από τον Αλέξανδρο, από τον Αντίγονο και τον Δημήτριο, από τον Αντίγονο Δώσονα και από το Φίλιππο Ε΄ αντίστοιχα.
Από την επιγραφή της Επιδαύρου προκύπτει ότι κυρίαρχο σώμα ήταν το Συνέδριο των αντιπροσώπων των κρατών μελών του Κοινού. Το Συνέδριο επόπτευε την τήαπό επιγραφή της Χίου στην οποία βρέθηκε επιστολή του Αλεξάνδρου ρηση των συμφωνημένων και επέλυε τις διαφορές, όπως φαίνεται και με προειδοποίηση προς τους Χίους ότι «υπόκεινται στην κρίση των Ελλήνων» και ότι «θα κριθούν από το συνέδριο των Ελλήνων»
Τον 4ο π.Χ. αιώνα υπήρχαν ήδη Κοινά, όπου τα επιμέρους κράτη-μέλη είχαν παραιτηθεί από την ανεξαρτησία τους στην εξωτερική πολιτική, ενώ η ιδέα της ένωσης όλων των ελληνικών κρατών και Κοινών είχε διατυπωθεί πριν ένα περίπου αιώνα από τους ρήτορες, Γοργία και Ισοκράτη. Ο Ισοκράτης στον «Πανηγυρικό» του συμβούλευε τους Έλληνες να ομονοήσουν και να πολεμήσουν τους βαρβάρους, στον «προς Φίλιππο» λόγο του προέτρεπε το Μακεδόνα βασιλιά, να ηγηθεί των Ελλήνων κατά των βαρβάρων και ο Γοργίας στον «Ολυμπικό» του λόγο προέτρεπε τους Έλληνες να ομονοήσουν και να πολεμήσουν κατά των βαρβάρων
Εάν σήμερα μακρολογούν και ξεπουλούν πατρίδα κάποιοι (ακόμα και ηγέτες Μακεδόνες), δεν είναι σωστό να παραβλέπουμε ότι ήδη από τον 4ο π.Χ. αιώνα υπήρχαν Κοινά, όπου τα επιμέρους κράτη-μέλη είχαν παραιτηθεί από την ανεξαρτησία τους στην εξωτερική πολιτική, ενώ η ιδέα της ένωσης όλων των ελληνικών κρατών και Κοινών είχε διατυπωθεί πριν ένα περίπου αιώνα από τους ρήτορες, Γοργία και Ισοκράτη. Ο Ισοκράτης στον «Πανηγυρικό» του συμβούλευε τους Έλληνες να ομονοήσουν και να πολεμήσουν τους βαρβάρους, στον «προς Φίλιππο» λόγο του προέτρεπε το Μακεδόνα βασιλιά, να ηγηθεί των Ελλήνων κατά των βαρβάρων και ο Γοργίας στον «Ολυμπικό» του λόγο προέτρεπε τους Έλληνες να ομονοήσουν και να πολεμήσουν κατά των βαρβάρων.
Πηγή 2 Ιστορία του Ελληνικού Έθνους Εκδοτική Αθηνών Τ2
Σχετικό θέμα: Αρχαιολογικός Χώρος των Αιγών (σημερινή ονομασία Βεργίνα) ΟΥΝΕΣΚΟ Μνημείο ΠΠΚ
· Επίσημη ιστοσελίδα του αρχαιολογικού χώρου
· Επίσημη ιστοσελίδα του Μουσείου του χώρου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου