«Ισθμόν δε μη πυργούτε μήδ' ορύσσετε. Ζευς γαρ έθηκε νήσον η κ' εβούλετο» (1)
«επεί τας ναύς δια του Ισθμού εικών ώστε μη περιέρχεσθαι, τούτο δε διισθμονίσαι εκάλουν»Aριστοφάνης, Θεσμοφοριάζουσες.
Από μαρτυρίες αρχαίων συγγραφέων προκύπτει ότι ο Περίανδρος ήταν ο πρώτος που σκέφθηκε και τη διάνοιξη του Ισθμού, γύρω στο 602 π.Χ. Γρήγορα, όμως, εγκατέλειψε το σχέδιο του, από το φόβο ότι θα προκαλούσε την οργή των Θεών, έπειτα από το χρησμό της Πυθίας που έλεγε: «Ισθμόν δε μη πυργούτε μήδ' ορύσσετε. Ζευς γαρ έθηκε νήσον η κ' εβούλετο». Το πιθανότερο είναι ότι ο χρησμός προκλήθηκε από τους ιερείς των διαφόρων ναών, που φοβήθηκαν ότι διανοίγοντας τον Ισθμό θα έχαναν τα πλούσια δώρα και αφιερώματα των εμπόρων, που δεν θα είχαν πια λόγο να μένουν στην Κόρινθο.
Τι είναι τραίνο
Κατά αρχήν, τραίνο είναι ο νέος ορισμός της αμαξοστοιχίας: άμαξα+ στοίχος όπου στοίχος σημαίνει σειρά στρατιωτών, μαθητών, αθλητών που στέκονται ο ένας πίσω από τον άλλο ή δομικών υλικών.
Τραίνο είναι ένα όχημα το οποίο κινείται σε δύο παράλληλες ράγες και μεταφέρει υλικά ή ανθρώπους με την βοήθεια μιας κινητήριας δύναμης.
Όταν αναφερόμαστε στην κινητήρια δύναμη, περιγράφεται η μορφή ενέργειας που έλκει το όχημα η οποία δεν ορίζεται και μπορεί να είναι ακόμη και ανθρώπινη.
Στο Νόμο του Ηνωμένου Βασιλείου περί Σιδηροδρόμων του 1993 άρθρο 83 παράγραφος 1, το τρένο ορίζεται ως εξής:
- α) δυο η περισσότερα κινούμενα βαγόνια συνδεδεμένα μεταξύ τους, από τα οποία το ένα τουλάχιστον είναι κινητήριο, ή
- β) ένα κινητήριο όχημα μη συνδεδεμένο σε άλλο βαγόνι
ΔΙΟΛΚΟΣ
Η λέξη Διολκός προέρχεται από το Δι + Ολκός δηλαδή δια της έλξεως, τραβήγματος (Ολκός*=τράβηγμα εξ' ου και τραίνο). Εννοείται ότι εδώ έχουμε μεταφορά οχήματος επάνω σε ράγες δια της έλξεως υποστηριζόμενη από κινητήρια δύναμη. Αυτός ακριβώς είναι ο ορισμός του τραίνου παγκοσμίως μέχρι σήμερα**.
Αναμφισβήτητα τα πρώτα τρένα της παγκόσμιας ιστορίας κυκλοφορούσαν στην αρχαία Ελλάδα.
Νίκος Σάμιος
(1) Είναι εξακριβωμένο ότι ο Περίανδρος ήταν ο πρώτος που σκέφθηκε και τη διάνοιξη του Ισθμού, γύρω στο 602 π.Χ. Γρήγορα, όμως, εγκατέλειψε το σχέδιο του, από το φόβο ότι θα προκαλούσε την οργή των Θεών, έπειτα από το χρησμό της Πυθίας. Σίγουρα, ο χρησμός ήταν ένα ακόμα τέχνασμα του κλήρου , που φοβήθηκαν ότι διανοίγοντας τον Ισθμό θα έχαναν τα πλούσια δώρα και αφιερώματα των διερχομένωνστους ναούς καθώς δεν θα υπήρχε πλέον λόγος να σταματήσουν πουθενά πλέον την διαδρομή τους.
*Βλ. Ετυμολογία: ελκύω, τραβώ >ολκή
**Lewis, M. J. T.: Railways in the Greek and Roman world. (PDF; 222kB), in Guy, A. / Rees, J. (Hrsg.): Early Railways. A Selection of Papers from the First International Early Railways Conference. 2001, S. 8-19. Bλ.επίσης:iCivil Engineer: Railway History: Ancient Times
Σχετικό θέμα: Ο σιδηρόδρομος στην αρχαία Ελλάδα (βίντεο)
Βλ. επίσης: Δίολκος Ισθμού Κορίνθου Υπουργείο Πολιτισμού
Η ιστορία του Ισθμού της Κορίνθου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου