Τρίτη 21 Δεκεμβρίου 2021

Εδώ είναι το φόρεμα της Παναγίας κατά τη γέννηση του Ιησού, καθώς και οι φασκιές του Ιησού!

 Όταν ο Καρλομάγνος μετέφερε την πρωτεύουσα του στο Άαχεν, προσπάθησε να την μετατρέψει στην τρίτη Ρώμη (1). Για το λόγο αυτό, η πόλη έπρεπε να βρει σημαντικά χριστιανικά ιερά. Το έργο αυτό διευκολύνθηκε από την κόρη του Βυζαντινού αυτοκράτορα Κωνσταντίνου, Ειρήνη.  Kατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου ένα μέρος των ιερών που προσελκύουν σήμερα χιλιάδες προσκυνητές από όλο τον κόσμο στο Άαχεν αποδείχθηκε ότι ήταν στην Κωνσταντινούπολη. Ο Καρλομάγνος νιούσε την ίδια την αυτοκράτειρα του Βυζαντίου Ειρήνη. Η αυτοκράτειρα του απάντησε με άρνηση, ωστόσο, να γλυκάνει το χάπι, του παρέδωσε τα κειμήλια που βρίσκοννται σήμερα στο Ααχεν.

Δευτέρα 6 Δεκεμβρίου 2021

Από τον Κέκροπα στην Αθήνα

 Το αρχικό όνομα της Αθήνας ήταν Ακτή ή Ακτική και το είχε πάρει από τον  βασιλιά, Ακταίο. Το δεύτερο όνομά της, Κεκροπία, είχε προέλθει από τον βασιλιά Κέκροπα.

Σάββατο 27 Νοεμβρίου 2021

Η Πύλη του Βρανδεμβούργου, ο άγνωστος ιερός Ναός του Ηρακλή.

 

ΚΕΝΤΑΥΡΟΙ ΚΑΙ ΚΕΝΤΑΥΡΟΜΑΧΙΑ >Η μετόπη / τρίγλυφοςτρίγλυφο, πληθ. τρίγλυφα)* στην πύλη του Βερολίνου.
Η αναμέτρηση Λαπιθών και Κενταύρων για τα μάτια της Ιπποδάμειας, ενέπνευσε τον Φειδία να αναπαραστήσει την κενταυρομαχία στον Παρθενώνα. Πως ο Θησέας εκδίωξε τα τερατόμορφα πλάσματα από το Πήλιο ...

Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/i-ematiri-anametrisi-lapithon-ke-kentavron-gia-ta-matia-tis-omorfis-ippodamias-enepnefse-ton-fidia-na-anaparastisi-tin-kentavromachia-ston-parthenona-pos-o-thiseas-ekdioxe-ta-teratomorfa-plasmata-a/
Η αναμέτρηση Λαπιθών και Κενταύρων για τα μάτια της Ιπποδάμειας, ενέπνευσε τον Φειδία να αναπαραστήσει την κενταυρομαχία στον Παρθενώνα. Πως ο Θησέας εκδίωξε τα τερατόμορφα πλάσματα από το Πήλιο ...

Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/i-ematiri-anametrisi-lapithon-ke-kentavron-gia-ta-matia-tis-omorfis-ippodamias-enepnefse-ton-fidia-na-anaparastisi-tin-kentavromachia-ston-parthenona-pos-o-thiseas-ekdioxe-ta-teratomorfa-plasmata-a/

Η Πύλη του Βρανδεμβούργου (γερμανικά: Brandenburger Tor), στο κέντρο του Βερολίνου, αποτελούσε παλιότερα την πύλη της πόλης, ενώ σήμερα είναι το πιο αναγνωρίσιμο σύμβολο της γερμανικής πρωτεύουσας. Το οικοδόμημα βρίσκεται στην πλατεία Παρίζερ (γερμ. Pariser Platz), την οποία συνδέει με την λεωφόρο Ούντερ ντεν Λίντεν (γερμ. Unter den Linden).

Η Πύλη του Βρανδεμβούργου έχει ύψος 26 μ., μήκος 65,5 μ. και πλάτος 11 μ. Θυμίζει τα Προπύλαια της Ακρόπολης των Αθηνών. Πρόκειται για οικοδόμημα νεοκλασικού ρυθμού, το οποίο ουσιαστικά ήταν και το πρώτο του είδους του, που χτίστηκε στο Βερολίνο.

 Έχει έξι κίονες δωρικού ρυθμού, από κάθε πλευρά, ύψους 15 μ. ο κάθε ένας. 

 

Οι διάδροιμοι μεταζύ των κιόνων είναι επίσης διακοσμημένοι με γλυπτά που δείχνουν τους άθλους του Ηρακλή.



Πάνω στην στέγη της Πύλης του Βρανδεμβούργου στέκεται στο ύψους 5 μέτρων άγαλμα της θεάς Νίκης, η οποία επανδρώνει μια ρωμαϊκή πολεμική άμαξα (λατ. quadriga), την οποία σύρουν τέσσερα άλογα, τα οποία μας θυμίζουν έργο του Λύσιππου>Τα Άλογα του Αγίου Μάρκου, γνωστά επίσης ως Τέθριππο Θριάμβου (Triumphal Quadriga).

 *Η τρίγλυφοςτρίγλυφο, πληθ. τρίγλυφα) είναι στοιχείο της αρχαίας ελληνικής αρχιτεκτονικής. Ονομάζεται τρίγλυφο από την χαρακτηριστική του εμφάνιση, η οποία επιτυγχάνεται όταν επάνω στην τετράπλευρη πλάκα ή επιφάνεια σκαλιστούν δύο μεσαία αυλάκια, που ονομάζονται γλυφές, και δύο λεπτότερα ακραία αυλάκια, οι ημιγλυφές. Όταν έχουμε τις δύο γλυφές, λείπουν όμως οι ημιγλυφές, τότε το ίδιο σχέδιο ονομάζεται δίγλυφο αντί για τρίγλυφο. Τρίγλυφα παρουσιάστηκαν τον 7ο αιώνα π.χ.χ. ως διαρρυθμιστικό και διακοσμητικό στοιχείο της ζωφόρου στον δωρικό ρυθμό και συναντάται ιδιαίτερα στους ιερούς ναούς.

Νίκος Σάμιος με πληροφορίες από τη Βικιπαίδεια.

Δευτέρα 22 Νοεμβρίου 2021

Η μυρτιά (πίσω απότην ιστορία της Μυρτάλης).

Ούτε και φαντάστηκα πως τόσο κύρος είχαν τα δικά σου διατάγματα, ώστε θνητός εσύ να υπερβείς τους αιώνιους και άγραφους νόμους των θεών. Γιατί οι νόμοι αυτοί υπάρχουν όχι τώρα και χτες μονάχα, αλλά αιώνια, κι ιδέα κανείς δεν είχε από πού προήλθαν. Αντιγόνη (Σοφοκλή).

Χρυσό στεφάνι, με φύλλα και άνθη μυρτιάς. Βρέθηκε σε τάφο στη Σταυρούπολη Θεσσαλονίκης. 4ος αι. π.χ.χ. περισσοτερα...


Η μυρτιά είναι είδος φυτού που ανήκει στο γένος Μύρτος (Myrtus) και στην οικογένεια των Μυρτίδων (Myrtaceae). Το γένος Μύρτος περιλαμβάνει γύρω στα 75 είδη, τα οποία ευδοκιμούν σε τροπικές και υποτροπικές περιοχές. Στην Ελλάδα απαντάται η Μύρτος η κοινή (Myrtus communis), αυτοφυής ή διακοσμητική. Καλλιεργείται στην ύπαιθρο, σε γλάστρες αλλά και σε θερμοκήπια. Χρησιμοποιείται στην αρωματοποιία, στην παρασκευή καλλυντικών και στη φαρμακευτική. Παράγει αιθέριο έλαιο (μυρτέλαιο). Το ανθεκτικό της ξύλο χρησιμοποιείται στη λεπτοξυλουργική και τα κλαδιά της στην καλαθοπλεκτική. Το φυτό ήταν γνωστό από τα αρχαία χρόνια και το αναφέρει ο Διοσκουρίδης.
Η μυρτιά δοξαζόταν και ήταν το ιερό φυτό της Πάφιου Αφροδίτης, η οποία όταν βγήκε γυμνή από τη θάλασσα κρύφτηκε πίσω από μια μυρτιά. Η μυρτιά ήταν το σύμβολο της ομορφιάς και της νεότητας. Η μυρτιά ήταν γνωστή από την αρχαιότητα, όταν χρησιμοποιούταν ως καλλωπιστικό φυτό στους ναούς. Η μυρτιά συσχετίζεται επίσης με το γάμο. Ένας άλλος μύθος περιγράφει τη Φαίδρα να τρύπα τα φύλλα της μυρτιάς είτε από στενοχώρια είτε για να εκδικηθεί της Αφροδίτη, επειδή δεν την ερωτεύθηκε ο Ιππόλυτος. Αυτός ο μύθος προσπαθεί να εξηγήσει γιατί τα φύλλα της μυρτιάς μοιάζουν τρυπημένα όταν φαίνονται στον Ήλιο. Αυτά τα διαφανή στίγματα στην πραγματικότητα είναι αδένες με αιθέριο έλαιο. Ο Διοσκουρίδης κατέταξε τις μυρτιές σε αυτές με μπλε και σε αυτές με λευκούς καρπούς, οι οποίοι έχουν φαρμακευτικές ιδιότητες. Τους έδινε ως αντίδοτο για τσιμπήματα σκορπιών και αραχνών και για να θεραπεύσει ασθένειες της κύστης και την διάρροια, σε μορφή βρασμένου χυμού. Η συνταγή αυτή χρησιμοποιείται μέχρι σήμερα στη παραδοσιακή ιατρική.  

Σάββατο 9 Οκτωβρίου 2021

Σασμός: Τι σημαίνει η λέξη

 

Σασμός: Τι σημαίνει η λέξη που τιτλοφορεί τη νέα σειρά του ALPHA

 

Η βεντέτα και ο σασμός ήταν ένα θέμα που πάντα απασχολούσε την Κρήτη, μια κατάσταση που μεταφέρεται στην ελληνική τηλεόραση.
Ο «Σασμός» αποτελεί τη νέα δραματική σειρά του ALPHA στις τηλεοράσεις μας .

Τι σημαίνει, όμως, σασμός; ΛΕΝΕ:

Σάββατο 31 Ιουλίου 2021

Σιμονέττα Κατανέο Βεσπούτσι

Σιμονέττα Κατανέο Βεσπούτσι



Η Σιμονέττα Κατανέο σε μορφή Νύμφης. έργο του Μποτιτσέλι.

Η Σιμονέττα Κατανέο Βεσπούτσι (28.01.1453/26.04.1476) λένε ότι υπήρξε η ωραιότερη γυναίκα της Φλωρεντίας...

H Σιμονέττα Κατανέο λέγεται Βεσπούτσι διότι

Κυριακή 11 Ιουλίου 2021

Δευτέρα 28 Ιουνίου 2021

Ποιούς σκότωσε ο φονιάς στο Βίρτσμπουργκ;



Τον δράστη της επίθεσης με μαχαίρι στο Βίρτσμπουργκ της νότιας Γερμανίας ανακοίνωσαν ότι συνέλαβαν οι αστυνομικές αρχές. Από την επίθεση σκοτώθηκαν τρεις άνθρωποι και άλλοι έξι νοσηλεύονται με σοβαρά τραύματα. Σύμφωνα με έναν αυτόπτη μάρτυρα, ο δράστης φώναζε «Αλλάχ Ακμπάρ».


Ο Σομαλός (1) έφτασε στη Γερμανία  το 2015 ως <μετανάστης > και κατοικούσε στο Βίρτσμπουργκ. Έδρασε με «ακραία βαναυσότητα», μαχαιρώνοντας ανθρώπους στο κέντρο της πόλης, σε καταστήματα και σε ένα υποκατάστημα τράπεζας.

Το ένα απο τα αθώα θύματα (Christiane H.) είχε έρθει στην Γερμανία από την Βραζιλία αρχή της χρονιάς, με την 11χρονη κόρη της(Akines), για να διδάξει σε τοπικό γερμανικό σχολείο.  Η άτυχη γυναίκα πέθανε όταν ρίχτηκε στο μαχαίρι του φονιά πριν εκείνος μαχαιρώσει την κόρη της. Σκότωσε επίσης και μια 82χρονη  συνταξιούχο γυναίκα η οποία και αυτή προσπάθησε να σώσει το παιδάκι. Το 11χρονο κοριτσάκι κατάφερε και το έσκασε, όταν ο <μετανάστης> σκότωνε την 82χρονη...

Ευχής έργον θα είναι να βρει το ορφανό παιδάκι άτομα που θα του δώζουν την μητρική


αγάπη και κατανόηση που του στέρησε ένας φονιάς.

 Καλή τύχη Akines.

(1) Διαβάστε επίσης:

Όλο και περισσότερο η Σομαλία βυθίζεται στο χάος και το αίμα

 

Δυνάμεις εκπαιδευμένες από Τουρκία σπέρνουν το χάος στη Σομαλία



Πειρατεία στη Σομαλία - Βικιπαίδεια


Κυριακή 27 Ιουνίου 2021

Για τον Οδυσσέα, τον “πατερούλη” (Οδυσσέας Χατζόπουλος)

ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ: ΤΟ “ΦΕΥΓΙΟ” ΕΝΟΣ ΑΝΕΝΤΑΧΤΟΥ.
                                 ΑΘΑΝΑΤΟΣ!

“ΞΕΣΤΡΑΒΩΣΕ” ΤΟΥΣ “ΕΛΛΗΝΑΡΕΣ”

Σάββατο 26 Ιουνίου 2021

Ήφαιστος ο ακούραστος εργαζόμενος Θεός



Ήφαιστος  



Επιμέλεια κειμένου: Νίκος Σάμιος

 Επιεικής θεός

Ο Όλυμπος εμφανίζεται ως ο κατ’ εξοχήν τόπος δράσης του θεού Ήφαιστου. Είναι ο τόπος της γέννησης και του γάμου του,

Τετάρτη 23 Ιουνίου 2021

Του κρέμασαν κουδούνια. Τιντινναμπούλουμ!

Δ

 Το τιντινναμπούλουμ (λατινικά: tintinnabulum, επίσης γνωστά και ως tintinnum / τιντίννουμ) στην αρχαία ρωμαϊκή κοινωνία αποτελούσε φαλλόσχημο μελωδό (μικρή κατασκευή που παράγει ήχο με την κίνηση του αέρα) ή συστοιχία κουδουνιών. 

Τρίτη 22 Ιουνίου 2021

Τα αδέρφια του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου και το Κάστρο του Σαλμενίκου ή Κάστρο της Οργιάς ή Ωριάς

Η καταγωγή των Παλαιολόγων είναι γνωστή, και κάθε άλλο παρά ελληνική. Εμείς θα μιλήσουμε για αυτούς που πολέμησαν και για αυτούς που ΔΕΝ πολέμησαν.

Η μάχη της Πύδνας


Μακεδονική φάλαγγα εναντίον ρωμαϊκής λεγεώνας:

Δευτέρα 21 Ιουνίου 2021

Αίας ο Λοκρός και η γυναίκα της συμφοράς

 Αίας ο Λοκρός

Λοκρών δ’ ηγεμόνευεν Οϊλήος ταχύς Αίας,
μείων, ούτε τόσος γε όσος Τελαμώνιος Αίας,
αλλά πολύ μείων, ολίγος μέν έην, λινοθώρηξ,
εγχείη δ’ εκέκαστο Πανέλληνας και Αχαιούς.

«Τους Λοκρούς κυβερνούσε ο γρήγορος Αίας, γιος του Οϊλέα, πολύ πιο μικρόσωμος απ’ τον (άλλον) Αίαντα, το γιο του Τελαμώνα. Ήταν μικρόσωμος και φορούσε λινό θώρακα, στο κοντάρι όμως ξεπερνούσε όλους τους Έλληνες και τους Αχαιούς»

O Γόρδιος Δεσμός, ο Μ. Αλέξανδρος και το άρμα του Τριπτόλεμου


O Τριπτόλεμος έκανε ένα ταξίδι στην Ασία, μια ιστορία  την οποία ο Μ. Αλέξανδρος σίγουρα γνώριζε και γι αυτό μπόρεσε και έλυσε τον Γόρδιο Δεσμό.

Κυριακή 20 Ιουνίου 2021

Πέμπτη 17 Ιουνίου 2021

Atacul de noapte: H περίφημη νυκτερινή επίθεση της 17ης Ιουνίου 1462.

 Η ιστορία του Δράκουλα έχει εμπνεύσει πολλές ιστορίες τρόμου σε όλο τον κόσμο και αποτελεί συχνά αγαπημένο θέμα του Χόλιγουντ (Hollywood) 

για πολλά θρίλερ. Ελάχιστοι ωστόσο γνωρίζουν ποιος πραγματικά ήταν ο Κόμης Δράκουλας και γιατί έχει συνδεθεί με τους βρυκόλακες και την νύχτα.
Το πραγματικό του όνομα ήταν :

Βλαντ Γ΄ (ρουμανικά: Vlad Țepeș, /Τσέπες Νοέμβριος 1431 – Δεκέμβριος 1476), γνωστός ως Βλαντ ο Παλουκωτής ή Κόμης Δράκουλας, βοεβόδας (ή πρίγκιπας) της Βλαχίας τρεις φορές μεταξύ του 1448 και του θανάτου του.

Δευτέρα 14 Ιουνίου 2021

Από τότε οι γυναίκες έχουν χωρίστρα στο κεφάλι.

 


Κάποτε γεννήθηκε ένα αγοράκι και στις τρεις μέρες έφτασαν στο σπίτι του οι Μοίρες για να το μοιράνουν και είπαν :
Όταν μεγαλώσει, γίνει άντρας σωστός και βρει γυναίκα για να παντρευτεί, εκείνη την ίδια μέρα του γάμου του, θα περάσει ένα ποτάμι κι εκεί μέσα θα πέσει και θα πνιγεί.
Αυτά έγραψαν οι Μοίρες.Αλλά κάτι έπρεπε να γίνει για να μην πάει αδικοχαμένο το παιδί. Αν κάποιος θελήσει και του χαρίσει χρόνια από τη δική του τη ζωή, θα μπορέσει το παιδί να ζήσει είπαν. Πέρασαν λοιπόν τα χρόνια, το αγοράκι μεγάλωσε κι ήρθε η ώρα του να παντρευτεί. Ο γάμος του έγινε σε άλλο χωριό και καθώς επέστρεφαν στο σπίτι το παλικάρι και η γυναίκα του, βρέθηκαν μπροστά σ’ ένα ποτάμι.

 Τότε ακούστηκε μια φωνή:

Η Μοίρα σου λέει πώς τώρα που θα περάσει το ποτάμι θα πνιγείς. Ο μόνος τρόπος

Ο ρόλος των παιδιών και των μεταναστών στην σύγχρονη ελληνική κοινωνία.

 

Ο,τι ονομάζουμε σήμερα «πολιτισμό», οι αρχαίοι Έλληνες το ονόμαζαν «παιδεία»

> ...ο Θεός, λέγων· αυξάνεσθε και πληθύνεσθε....  >Γένεσις. ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1.  Αγία Γραφή.

Το παιδί προέρχεται από το παιδίον, που είναι υποκοριστικό της αρχαίας ελληνικής λέξης παις. Παις ήταν κατά βάση το τέκνο, αγόρι ή κορίτσι . Από τη λέξη παις φτιάχτηκαν δυο σημαντικά ρήματα, το παίζω και το παιδεύω.

Η Συκοφαντία του Απελλή

 Η Συκοφαντία του Απελλή (Ιταλικά: La Calunnia di Apelle, είναι πίνακας ζωγραφικής από τον Ιταλό καλλιτέχνη της Αναγέννησης Σάντρο Μποτιτσέλι. Φιλοτεχνήθηκε περίπου το 1494 – 1495. Σήμερα βρίσκεται στη συλλογή του μουσείου Ουφίτσι στη Φλωρεντία, στην αίθουσα που είναι αφιερωμένη στο μεγάλο δημιουργό.

Ο Σάντρο Μποτιτσέλι άντλησε το θέμα του από ένα διάσημο πίνακα του Έλληνα καλλιτέχνη της ελληνιστικής περιόδου Απελλή, όπως αυτός περιγράφηκε από το Λουκιανό στον τέταρτο τόμο από τα ογδόντα σωζόμενα έργα του, στην πραγματεία του Περὶ τοῦ μὴ ῥᾳδίως πιστεύειν διαβολῆ.

Ο λόγος που ο Απελλής φιλοτέχνησε τον πίνακα αυτό ήταν ένας τρόπος να περιγράψει τα συναισθήματα θλίψης και οργής που ο ίδιος ένιωσε όταν κατηγορήθηκε άδικα, από έναν ανταγωνιστή του, τον Αντίφιλο, για τη δήθεν συμμετοχή του στο έγκλημα της συνωμοσίας κατά του Φαραώ της Αιγύπτου, Πτολεμαίου Α’ του Σωτήρα. Όταν αποδείχτηκε η αθωότητά του, αποφάσισε να μεταφέρει το προσωπικό του βίωμα στον πίνακα αυτό. Το έργο δεν σωζόταν στις μέρες του Μποτιτσέλι. Ωστόσο η περιγραφή του Λουκιανού είχε μεταφραστεί ευρέως. Στον δικό του πίνακα, ο αναγεννησιακός ζωγράφος διατήρησε το σκηνικό στήσιμο των μορφών από την περιγραφή του Λουκιανού και δημιούργησε ένα περίτεχνα στολισμένο αρχιτεκτονικό φόντο για εκείνες. Από τη Βικιπαίδεια.

Δείτε το βίντεο.


Δείτε επίσης:

Μ.Αλέξανδρος, Απελλής, Παγκάστη, Πυγμαλίων και Αφροδίτη

Παρασκευή 11 Ιουνίου 2021

Ο άγνωστος Λόρενς της Αραβίας

Ο Τόμας Έντουαρντ Λόρενς (Thomas Edward Lawrence, 16 Αυγούστου 1888 – 19 Μαΐου 1935) ήταν


 

Άγγλος αρχαιολόγος, στρατιωτικός και συγγραφέας, που έμεινε γνωστός ως ο Λόρενς της Αραβίας.

Τετάρτη 9 Ιουνίου 2021

Η ΑΝΑΛΗΨΗ στον ουρανό

 

Η Ανάληψη του Ηρακλή, αμφορέας. 5ος αιώνας π.χ.χ.

Σε μια κορυφή της Οίτης, που λέγεται «Πυρά», ανέβηκε στους θεούς. μέσα απο μεγάλη φωτιά («πυρά») ο Ηρακλής

Τρίτη 8 Ιουνίου 2021

ΟΧΙ ο Ηρακλής του Φαρνέζε: ο Ηρακλής του Λύσιππου ... Κότες!

 

Πρωτότυπος τίτλος

Ο Φαρνέσιος Ηρακλης. Κολοσσιαίο άγαλμα του Γλύκωνα στο Μουσείο της Νεάπολης

Surprise !!!! ΤΟ ΦΑΝΤΑΣΜΑ ΤΟΥ ΑΛΦΕΙΟΥ ΣΚΟΤΩΝΕΙ ΤΟ «Musée du Louvre» !!!

 Γι’ αυτά τα μάρμαρα επολεμήσανε.

 Το φάντασμα του Λούβρου.

Το Λούβρο βρίσκεται στην Ηλεία,

προς τα όρια με την Περιφερειακή Ενότητα Αρκαδίας σε απόσταση 14 χλμ. Α. από την Αρχαία Ολυμπία (έδρα του δήμου) 

-η ονομασία Λούβρο είναι γνωστή από τόσο παλιά όσο και της Αρχ. Ολυμπίας-

και 29 χλμ. Α. από τον Πύργο

Κυριακή 6 Ιουνίου 2021

ΤΗΣ ΑΝΑΛΗΨΕΩΣ

 

Mariano Rossi, ζωγράφος της Αναγέννησης,/ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΥ ζωγραφική στην οροφή της  Villa Borghese με θέμα την Ανάληψη του Ρωμύλου,  στον ουρανό και στον πατέρα του.

Παρασκευή 4 Ιουνίου 2021

Ο Πολύκλειτος και οι κότες

 «Πολύκλειτος ο Αργείος εποίησεν».

 Στα παλαιότερα έργα του Πολυκλείτου εντάσσεται και το άγαλμα του αθλητή Κυνίσκου

Πέμπτη 3 Ιουνίου 2021

Είδα κάτι Εφιάλτες...

 

«Αθήνα 462 π.χ.x….Τα κατώτερα κοινωνικά στρώματα, κυρίως αυτά που αποζούσαν απο τη θάλασσα, καθώς και τα μεσαία στρώματα που ασχολούνταν με το εμπόριο και τη ναυτιλία, όταν συνειδητοποίησαν τη δύναμη που τους έδινε ο στόλος, άρχισαν να κινούνται για την κατάλυση του καθεστώτος των γαιοκτημόνων ευγενών.

Το κίνημά τους απέβλεπε στη ριζική αλλαγή του καθεστώτος

Τετάρτη 2 Ιουνίου 2021

Δευτέρα 31 Μαΐου 2021

Οι άγνωστες "Στυμφαλίδες Όρνιθες"


Οι πρώτοι κάτοικοι της Αρκαδίας λέγεται ότι προηγήθηκαν  της Σελήνης. Γι’αυτό ο Αριστοτέλης ονόμαζε τους Αρκάδες ΠΡΟΣΕΛΗΝΕΣ (Προσέληνας = Προ της Σελήνης).

Σάββατο 29 Μαΐου 2021

Μια χριστιανική ιστορία αγάπης

Στο φως εγκλήματα δεκαετιών.

Ένας ομαδικός τάφος στον οποίο βρέθηκαν ίχνη από 215 παιδιά αποκαλύφθηκε σε παλιό σχολείο που είχε ιδρυθεί για την αφομοίωση των αυτόχθονων κατοίκων στη Βρετανική Κολούμπια του Καναδά.

 Ολα τα παιδιά ήταν μαθητές του Kamloops Indian Residential School το οποίο μαζί με άλλα παρόμοια στον Καναδά είχαν αναλάβει το έργο της "ενσωμάτωσης" των αυτοχθόνων στη "σύγχρονη" κοινωνία με το (χριστιανικό) δυτικό τρόπο ζωής.

Παρασκευή 28 Μαΐου 2021

Μονάχη έγνοια η γλώσσα μου



Τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική


Τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική.
το σπίτι φτωχικό στις αμμουδιές του Ομήρου...
Μονάχη έγνοια η γλώσσα μου στις αμμουδιές του Ομήρου...
Οδυσσέας Ελύτης «Τό Ἄξιον Ἐστί» Ψαλμός Β΄

 «Χωρίς τη γλώσσα του ο άνθρωπος θα’ ταν το κρανίο των Πετραλώνων

Τσεχία: η γραφή πριν από Κύριλλο και Μεθόδιο

Η Ιστορία είναι μία ερμηνεία του υλικού και άυλου πολιτισμού κάθε εποχής.

Τρίτη 25 Μαΐου 2021

"Εάλω η Πόλις"«Τις πταίει;»

 

Κωστής Παλαμάς (1859-1943)ΛΟΓΟΣ Α΄ Ο ερχομός.

Για μας ο δημόσιος δρόμος, ο κάβος, τα δάση, τα βράχια.
Είμαστε λαός από τυχοδιώχτες που όλο περπατεί.
Σπίτια και τζάκια για τους άλλους είναι.

Ibsen («Brand»)

Στις 25 του Μάη 1453 οι Βυζαντινοί τα χάνουν από τη σφοδρότητα της επίθεσης με κανονιοβολισμούς και απόπειρες αναρρίχησης των Τούρκων στο κάστρο. Οι ανθενωτικοί και πάλι βγαίνουν μπροστά και ζητούν να παραδοθεί η Πόλη. Πολλοί υπουργοί και αυλικοί υποστηρίζουν πως πρέπει να φύγει ο Αυτοκράτορας και το ίδιο ενστερνίζεται και ο Πατριάρχης. Η Πόλη ήδη έχει πέσει από μέσα!

Η ΕΚΑΤΗ φωτίζει το Βυζάντιο

Κατά την περίοδο της εξάπλωσης του Φιλίππου Β', το Βυζάντιο (το αρχαίο, ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΌ, πριν το λεηλατήσουν οι Ρωμαίοι) υπέγραψε συνθήκη ειρήνης με τον πατέρα του Μ. Αλεξάνδρου, ωστόσο εκείνος πολιόρκησε την πόλη, το 341 π.χ.χ, μετά από άρνηση των Βυζαντινών να στραφούν εναντίον της Αθήνας. 

 

Η ΕΚΑΤΗ ΛΑΜΠΑΔΗΦΟΡΟΣ

Οι κάτοικοί της πόλης απέδωσαν τη σωτηρία της σε θαύμα της θεάς Εκάτης,

Η ΕΚΑΤΗ φωτίζει το Βυζάντιο

όπως μαρτυράται από άγαλμα που έστησαν προς τιμή της σε λόφο κοντά στον Βόσπορο, αλλά και σε παραστάσεις της σε νομίσματα της εποχής. 


Κατά την διάρκεια μίας αφέγγαρης, βροχερής συννεφιασμένης νύχτας ο Φίλιππος προσπάθησε αιφνιδιάσει τους Βυζαντινούς και να επιτεθεί στην πόλη, αλλά ξαφνικά τα σύννεφα εξαφανίστηκαν,  εμφανίστηκε στον ουρανό μια τεράστια λάμψη που τρόμαξε όλα τα σκυλιά της πόλης και έτσι οι κάτοικοι ξύπνησαν, η επίθεση αποκρούστηκε και σώθηκαν. Τότε απέδωσαν το θαύμα στην απο τα πανάρχαια χρόνια προστάτιδα της πόλης Εκάτη, και της έστησαν σε ένα λόφο άγαλμα, γνωστό ως Η ΕΚΑΤΗ ΛΑΜΠΑΔΗΦΟΡΟΣ.

Δευτέρα 24 Μαΐου 2021

Ο ΕΝ ΣΑΜΩ ΚΟΜΗΤΗΣ

 

Τὰ πάντα ῥεῖ *

Ηράκλειτος

Επιμέλεια κειμένου>Νίκος Σάμιος
Σ’ αυτή την κοσμολογική χρήση σχημάτων και αριθμών οικοδομήθηκε η εικόνα του Πυθαγόρα

Παρασκευή 21 Μαΐου 2021

Διάταγμα των Μεδιολάνων -το διάταγμα της Ανεξιθρησκείας ; Κάτι δεν πάει καλά...

 


Το Πάνθεον της Ρώμης είναι αρχαία θρησκευτική κατασκευή η οποία βρίσκεται στην Piazza della Rotonda (Ρώμη). Κατασκευάστηκε ύστερα από εντολή του Αγρίππα κατά τον 1ο αιώνα π.x.x. και στον θριγκό φέρει την επιγραφή Marcus Agrippa Lucius filius, consul tertium, fecit, δηλ. ο Μάρκος Αγρίππας τού Λούκιου γιος, ύπατος για τρίτη φορά, το έκανε.

Στην αρχαία Ρώμη, η ρωμαϊκή θρησκεία, έχοντας δεχτεί ισχυρές  ελληνικές επιρροές, ήταν πολυθεϊστική (Ανεξιθρησκεία), μόνο Χριστιανισμός αποκαλείτο τότε νέα και βλαβερή(ολέθρια) δεισιδαιμονία (superstitio nova ac malefica, Σουητώνιος, Νέρων ) και superstitio illicita (παράνομη δεισιδαιμονία).

Βασικά, το Διάταγμα των Μεδιολάνων -το λεγόμενο διάταγμα της Ανεξιθρησκείας δεν περιέχει καμία ανεξιθρησκία  (προυπήρχε ανεξιθρησκεία), παρά μόνο την επιβολή του χριστιανισμού.

 Παραθέτουμε τό κείμενο τοῦ Διατάγματος

Ανδρόνικος ο Μέγας

 

Ο Λίβιος Ανδρόνικος (280/260 π.χ.χ. - 200; π.χ.χ.) θεωρείται ο πατέρας του ρωμαϊκού δράματος και έπους.

Ο ίδιος ήταν Ελληνικής καταγωγής από τον Τάραντα, του οποίου οι πρώτοι έποικοι ήταν οι Παρθενίαι ή "γιοι της Παρθένας" με μητέρα μία άγαμη Σπαρτιάτισσα γυναίκα και πατέρα έναν Περίοικο που ήταν ελεύθερος πολίτης τη θεατρόπολη της μεγάλης Ελλάδας , και βρέθηκε στη Ρώμη ως αιχμάλωτος πολέμου. Πρέπει να υπηρέτησε ως δάσκαλος στην οικογένεια των Λιβίων, οι οποίοι αργότερα τον ελευθέρωσαν, από όπου πήρε και το όνομα Λίβιος. Ίδρυσε σχολή και δίδασκε ελληνικά και λατινικά.

Το έτος 207 π.χ.χ. επί υπατείας του Μάρκου Λίβιου Σαλινάτορα του ανατέθηκε από την πολιτεία η σύνθεση μιας λιτανευτικής ωδής, για ένα χορό παρθένων με σκοπό την αποτροπή κακών οιωνών . Στη συνέχεια , για να ευχαριστήσει τον ποιητή η πολιτεία παραχώρησε στο "σύλλογο τον γραφέων και ηθοποιών" το ναό της Αθηνάς στον Αβεντίνο λόφο ως τόπο συγκέντρωσης και λατρείας , καθιστώντας με αυτό τον τρόπο την Αθηνά προστάτιδα της ποίησης και του θεάτρου ( αντί του Διονύσου ).

Τετάρτη 19 Μαΐου 2021

Ντροπή σας Ελληνες! Το μόνο βέβαιο που τώρα μας περιμένει είναι να χαθούμε!

 Αρκετές φορές ακούμε τη φράση «αἰδώς Ἀργεῖοι». Τι σημαίνει όμως αυτή η φράση; Ποιος την είπε και γιατί; Που την βρίσκουμε και τι σημαίνει.

Δευτέρα 17 Μαΐου 2021

Βουκεφάλας ο Μέγας

 


Το θρυλικό ατίθασο πολεμικό άλογο της Θεσσαλίας, ο Βουκεφάλας

κέβλαρ αλεξίσφαιρα γιλέκα και αρχαίοι Ελληνες

 Εγραψε πριν πολλά (10) χρόνια ο Νίκος Σάμιος

Από τα αρχαία χρόνια η προστασία του θώρακα του κάθε μαχητή, ήταν προτεραιότητα και ο «Θώρακας», βασικό και απαραίτητο κομμάτι εξοπλισμού του κάθε στρατιώτη για την προστασία του. Όσο περίεργο και εάν φαίνεται ο θώρακας αποτελείτο από ενισχυμένα υφάσματα τα οποία με την θερμοκρασία του σώματος εφάρμοζαν στον κάτοχο, και έτσι ο Θώρακας άντεχε στα βέλη.
Αυτός ο εξοπλισμός που λέγεται πλέον αλεξίσφαιρο, είναι η εξέλιξη του Θώρακος ...
Τα σύγχρονα αλεξίσφαιρα γιλέκα,

είναι φτιαγμένα από ένα υλικό που ονομάζεται κέβλαρ.
Αυτό το υλικό είναι ελαστικό σαν το βαμβάκι και 5 φορές πιο ισχυρό και ανθεκτικό από το ατσάλι! Εάν λοιπόν κάποιος καταφέρει και κόψει ένα αλεξίσφαιρο γιλέκο, θα δει ότι αποτελείται από πάρα πολλές στρώσεις αυτού του υλικού.

Ο θώρακας των αρχαίων Ελλήνων παρείχε μεγάλη προστασία στον πολεμιστή. Αλλά είχε στο κάτω μέρος δεξιά (το λιγότερο προστατευμένο μέρος από την ασπίδα) και την «εικόνα» της Αθηνάς για προστασία. 

Τρίτη 11 Μαΐου 2021

Ο Ολυμπιονίκης Κόροιβος ο Ηλείος ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ μάγειρας

  «των Ηλείων που μνημονεύουν τα αρχαιότατα»

Επιμέλεια κειμένου:

Νίκος Πλάτων Παπαδόπουλος Πισατίδης

Nίκος Σάμιος 

 


 Ολυμπιονίκης Κόροιβος ο Ηλείος

Πρόλογος


  Η πομπή ξεκινούσε από το Δίπυλο -κοντά στον Κεραμεικό, τη γειτονιά των αγγειοπλαστών- και προχωρώντας μέσα από την Αγορά έφτανε στους πρόποδες της Ακρόπολης. Εκεί, οι εργαστίνες κατέβαζαν το πέπλο από το «καράβι» και το έδιναν με σεβασμό στους ιερείς, που θα στόλιζαν μ’ αυτό το ιερό, ξύλινο ξόανο της θεάς Αθηνάς.Η παράδοση του ιερού πέπλου συνοδευόταν από θυσίες και  στο βωμό της Αθηνάς, όπου βρισκόταν, παλιά, ο αρχαίος ναός της. Μετά ης θυσίες, το κρέας που είχε απομείνει, μεταφερόταν στην περιοχή του Κεραμεικού, όπου οι πολίτες είχαν μαζευτεί, περιμένοντας να πάρουν τη μερίδα τους από το γιορτινό τραπέζι.Κι αυτό γιατί οι πιο πολλοί πολίτες δεν μπορούσαν να πάρουν μέρος στην πομπή και στις θυσίες. Έτσι, ήταν κι αυτός ένας τρόπος να γιορτάσουν όλοι τα Παναθήναια

Κόροιβος ο Ηλείος

 Επάγγελμα

 Αυτό που ίσως δεν θα περίμενε κανείς είναι το επάγγελμα του, καθώς εκτός από αθλητής ήταν και ιερέας και μάλιστα θυσιαστής ιερών σφαγίων. Μέρος της δουλειάς του ήταν να προετοιμάζει τα σφάγια και τα ψητά, των οποίων βεβαίως η κνίσα και κάποια από τα εντόσθια προσφέρονταν κατά τις θυσίες και τελετές στους Θεούς, ενώ τα υπόλοιπα έμεναν για τους ανθρώπους.

Ο Έλληνας ιερέας δεν θεωρείται εκπρόσωπος του θεού επί της γης, είναι απλός κι εκλεγμένος εκπρόσωπος λατρευτικών αναγκών, εξουσιοδοτημένος είτε να φροντίζει το Ναό στον οποίο τοποθετείται ως "αρχιερεύς", είτε να τελεί τις θυσίες ως "ιερεύς",

«Αφ' Εστίας άρχεσθαι»

Οι αρχαίοι θυσίαζαν ένα κομμάτι του ζώου στο θεό και το υπόλοιπο έτρωγαν αυτοί και οι οικείοι τους. Πολλές φορές το κρέας των θυσιών μοιραζόταν όλη η πόλη. Η λέξη εστιατόριο στην αρχαιότητα ήταν το δωμάτιο κοντά στο βωμό, όπου έτρωγαν όσοι είχαν τελέσει τη θυσία

 Ἀπὸ τὴν λέξη ἑστία προέκυψε τὸ ῥῆμα «ἑστιάω» = φιλοξενῶ
ἀργότερα πῆρε τὴν ἔννοια "φιλοξενῶ σὲ γεῦμα, συμπόσιο" καὶ ἔτσι προέκυψε ἡ λέξη :
«ἑστιά-τωρ», (θέτοντας τὸ ἐπίθημα -τωρ , ποὺ δηλώνει πρόσωπο)
αὐτὸς ποὺ φιλοξενεῖ, ποὺ προσκαλεῖ σὲ δεῖπνο, συμπόσιο.

Πολλές φορές ήταν μια ευκαιρία για τους κατοίκους των πόλεων να εξασφαλίσουν γεύματα πλούσια με κρέατα άριστης ποιότητας, σε εποχές που αυτά δεν ήταν εξασφαλισμένα για τα πλατιά στρώματα του πληθυσμού μιας πόλης.

Τα μέρη που έμεναν μετά τη θυσία ήταν τα περιβόητα ειδωλόθυτα (Γ. Α. Ρηγάτος, «Η διατροφική παράδοση στην Ελλάδα»). Οι θυσίες των φτωχών ήταν περισσότερο αναίμακτες για ευνόητους λόγους.

Ζεί ο Κόροιβος;

 Στο πέρασμα των αιώνων πολλά στοιχεία "ξεχάστηκαν", όχι όμως και ο τεράστιος Ολυμπιονίκης Κόροιβος ο οποίος αποτέλεσε έμπνευση αθλητικού ιδεώδες σε πολλά σωματεία με μεγαλύτερο παράδειγμα ο Ολυμπιακός Πειραιώς


που στο εμβλημά του απεικονίζεται ο Κόροιβος έμπνευσης ενός εκ των ιδρυτών του, του αεροπόρου ήρωα Νότη Καμπέρου

 Κέρδισε τον αγώνα δρόμου


ενός σταδίου* στους πρώτους καταγεγραμμένους Ολυμπιακούς Αγώνες, το 776 π.x.x. μετά την 28η Ολυμπιάδα και έτσι ο Κόροιβος υπήρξε ο πρώτος καταγεγραμμένος ολυμπιονίκης. Ο τάφος του βρισκόταν στα σύνορα της Ήλιδας και πάνω του υπήρχε επιγραφή αναφερόμενη στη νίκη του αυτή.

* Για την μέτρηση του μήκους οι Αρχαίοι Έλληνες χρησιμοποιούσαν το στάδιo. Το στάδιο είχε βασική μονάδα μέτρησης το πόδι του Ηρακλή.
Άλλες μονάδες που χρησιμοποιήθηκαν στο παρελθόν είναι το πόδι (που χρησιμοποιείται ακόμη στο αγγλικό σύστημα καθώς και στις Η.Π.Α). Οι πιο γνωστοί πόδες της αρχαιότητας είναι ο πους της Ηράκλειας στην Κάτω Ιταλία, ο πους του κούρου της Τενέας, ο αιγινήτιος πους, ο σολώνιος αττικός πους, ο ιωνικός πους και ο ολυμπιακός πους. Ο πους του κούρου της Νεμέας, που ονομάστηκε modulor (χρυσή μονάδα), ισοδυναμεί με 0,216 μ., και αυτό προσδίδει στο άγαλμα μέγεθος φυσικό.

Ο τάφος 

 Ω ξειν', αγγέλλειν

ότι τήδε κείμαι


Και αυτή είναι η απόδειξη. Την εποχή που διατηρούσαν την παράδοση των ολυμπιάδων, το έπαθλο ορίστηκε για πρώτη φορά για τον αγώνα δρόμου και το κέρδισε ο Ηλείος Κόροιβος. Δεν υπάρχει ανδριάντας του Κοροίβου στην Ολυμπία, αλλά ο τάφος του βρίσκεται στα σύνορα της Ηλείας. Στη δέκατη τέταρτη ολυμπιάδα, πρόσθεσαν και τον δίαυλο, στον δίαυλο ο Πισαίος 'Υπηνος κέρδισε τον κότινο και την επόμενη φορά ο Λακεδαιμόνιος Άκανθος νίκησε στον δόλιχο.


δῆλον δέ: ἐξ οὗ γὰρ τὸ συνεχὲς ταῖς μνήμαις ἐπὶ ταῖς Ὀλυμπιάσιν ἐστί, δρόμου μὲν ἆθλα ἐτέθη πρῶτον, καὶ Ἠλεῖος Κόροιβος ἐνίκα: εἰκὼν μὲν δὴ οὐκ ἔστιν ἐν Ὀλυμπίᾳ τοῦ Κοροίβου, τάφος δὲ ἐπὶ τοῖς πέρασι τῆς Ἠλείας. Ὀλυμπιάδι δὲ ὕστερον τετάρτῃ καὶ δεκάτῃ προσετέθη σφίσι δίαυλος: Ὕπηνος δὲ ἀνὴρ Πισαῖος ἀνείλετο ἐπὶ τῷ διαύλῳ τὸν κότινον, τῇ δὲ ἑξῆς ἐπὶ τῷ δολίχῳ Ἄκανθος Λακεδαιμόνιος. Από Βικιθήκη Παυσανίας -Ἠλιακῶν Α'[5.8.6.]



Ο τάφος του βρισκόταν στα σύνορα της Ήλιδας περίπου 12 χμ νοτιοανατολικά της Αρχαίας Ολυμπίας. Η πρώτη ανασκαφική έρευνα στον λόφο Τούρλα έγινε τον προπερασμένο αιώνα (1845-1846). Πραγματοποιήθηκε ανασκαφική έρευνα από τον L. Ross, με πολυάριθμο συνεργείο Ελλήνων εργατών.. Σκοπός της έρευνας ήταν να εντοπιστεί ο τάφος του Κοροίβου, Λένε (όλοι) πώς. η ανασκαφή είχε αποδώσει πενιχρά αποτελέσματα, καθώς και τα λείψανα διαφόρων κτισμάτων τα οποία δεν είχαν χρονολογηθεί από τον ανασκαφέα.

Η θεία αρχή των Ολυμπίων

 ανάγεται στην επικράτηση του Διός επί του Κρόνου. Ο Κρόνος είχε πρώτος την εν ουρανώ βασιλείαν, ελατρεύετο δε από τους τότε ανθρώπους στην Ολυμπία. (Ο Κρόνιος λόφος που υπέρκειται του ιερού χώρου της Άλτεος, και το ιερό της Γης στην πλαγιά του το μαρτυρεί ).  Ο Ζεύς είτε πάλαιψε προς τον Κρόνο για την εξουσία είτε έθεσε αγώνα προς εορτασμό της νίκης του επί του πατρός του. Στους αγώνες νίκησε ο Απόλλων τον Ερμή στον δρόμο, και τον Άρη στην πυγμαχία. Ο Απόλλων είναι ο κύριος και χαρακτηριστικός θεός της νέας Ολυμπιακής, Δωρικής και Ελληνικής λατρείας. Λόγω της νίκης του εκείνης, το Πυθικόν αύλημα συνώδευε το πενταθλικό άλμα στην Ολυμπία.

 

Όλοι γνωρίζουν ως έναρξη της πρώτης Ολυμπιάδας το έτος 776 π.χ.χ. στην Ολυμπία. Όμως, αυτή ήταν η 28η Ολυμπιάδα! Αυτό προκύπτει από έναν χάλκινο εγχάρακτο δίσκο «τον Ιφίτου δίσκον» όπως τον ονομάζει ο Παυσανίας (Ηλιακά Α’ 5.20.1) τον οποίο είδε ο ίδιος στην αρχαία Ολυμπία. Στον δίσκο είναι γραμμένα τα βασιλικά ονόματα του βασιλιά της Ήλιδας Ιφίτου, του βασιλιά της Σπάρτης Λυκούργου και του βασιλιά της Πίσας Κλεοσθένη, που συμφώνησαν περί ιερής ειρήνης: «ιερής εκεχειρίας», μεταξύ τους. Η συμφωνία αυτή όριζει με ακρίβεια την αληθινή εναρκτήρια χρονολογία, μεταθέτοντας την έναρξη των Ιέρων Ολυμπιακών Αγώνων στην Ιεράν Άλτιν της Ολυμπίας, κατά 108 χρόνια ενωρίτερα! Η πραγματική εναρκτήρια χρονολογία βρίσκεται, αν στην γνωστή μας χρονολογία 776 π.χ.χ. προσθέσουμε 108 χρόνια, δηλαδή 27 ακόμα ολυμπιάδες για τις οποίες δεν ξέρουμε σχεδόν τίποτα, αφού δεν ετηρήθησαν γι’ αυτές γραπτά αρχεία. Έτσι φτάνουμε στην έναρξη των Ιερών Αγώνων της Ειρήνης, δηλαδή της αρχικής Ολυμπιάδος, στο έτος -884 ! Άρα, από τότε έως σήμερα έχουν περάσει 2905 έτη.

Αναφέρει ο Παυσανίας στα Ηλειακά Α” ότι όταν ο Ηρακλής, ο Ιδαίος Δάκτυλος χάριν παιδιάς αγωνοθέτησε, αφού μέτρησε με τα πέλματά του το ΣΤΑΔΙΟΝ, επειδή ήταν πέντε οι ΙΔΑΙΟΙ ΔΑΚΤΥΛΟΙ, οι αγώνες λάμβαναν χώρα ανά ΠΕΝΤΕ έτη!

[Παυσανίας, Ε, 7, 10. – Η διήγησή του βασίζεται, όπως δηλώνει εξ αρχής, στις τοπικές εγκυρότατες παραδόσεις, στα λεγόμενα «των Ηλείων που μνημονεύουν τα αρχαιότατα»].

Η ιστορική έναρξη των Ολυμπίων, και η συνηρτημένη με τον ιερό αγώνα Ολυμπιακή Εκεχειρία, έγινε με συνεργασία από τον Ηλείο Ίφιτο και τον Λακεδαιμόνιο Λυκούργο. Μαρτυρία του γεγονότος αποτελούσε ο μέχρι των χρόνων του Πλούταρχου και του Παυσανία σωζόμενος Ολυμπιακός Δίσκος, τον οποίο επικαλείται και ο Αριστοτέλης:

ἥκιστα δὲ οἱ χρόνοι καθ’ οὕς γέγονεν ὁ ἀνὴρ [ὁ Λυκοῦργος] ὁμολογοῦνται. οἱ μὲν γὰρ Ἰφίτῳ συνακμάσαι καὶ συνδιαθεῖναι τὴν Ὀλυμπιακὴν ἑκεχειρίαν λέγουσιν αὐτόν, ὧν ἐστι καὶ Ἀριστοτέλης ὁ φιλόσοφος τεκμήριον προσφέρων τὸν Ὀλυμπίασι δίσκον, ἐν ᾧ τοὔνομα τοῦ Λυκούργου διασώζεται καταγεγραμμένον. 

 Αριστοτέλης Fr. 533 Rose = Πλούταρχος, Λυκούργος, 1, 2

 Ο θεσμός της εκεχειρίας πρωτοκαθιερώθηκε με την αναδιοργάνωση των Αγώνων κατά τον 8ο αι. π.χ.χ. Υπεύθυνοι γι' αυτό θεωρούνται οι βασιλείς της Ηλείας, της Πίσας και της Σπάρτης, Ίφιτος, Κλεοσθένης και Λυκούργος αντίστοιχα, οι οποίοι σύναψαν συνθήκη με διαρκή ισχύ, τη λεγόμενη ιερή εκεχειρία. Ο αρχικός στόχος ήταν να σταματήσουν οι πόλεμοι ανάμεσα στους λαούς της Πελοποννήσου, ουσιαστικά όμως επρόκειτο για μία συνθήκη σεβαστή από όλους τους Έλληνες. Αρκετοί μελετητές συνδέουν την εκεχειρία των Αγώνων με ανάλογες περιπτώσεις, γνωστές κυρίως από τα ομηρικά έπη, όπου σταματούσαν οι εχθροπραξίες προκειμένου να περισυλλεγούν οι νεκροί του πολέμου, να ενταφιαστούν και να τελεστούν αγώνες προς τιμήν τους. Επρόκειτο για συνθήκη σεβαστή και από τις δύο πλευρές.

 
Ο Φλέγων ο Τραλλιανός (2ος αιώνας) ήταν Έλληνας συγγραφέας και απελεύθερος του αυτοκράτορα Αδριανού,  με καταγωγή από τις Τράλλεις ...
Ο περιηγητής Παυσανίας αναφέρει ότι όταν επισκέφτηκε την Ολυμπία το 2ο αι. μ.χ.χ. είδε να φυλάσσεται στο ναό της Ήρας, μαζί με άλλα ιερά αντικείμενα, ο χάλκινος δίσκος, ο λεγόμενος του Ιφίτου,


όπου είχε αναγραφεί το κείμενο της εκεχειρίας.

Το κείμενο αυτό γράψανε ο Λυκούργος, ο γνωστός νομοθέτης της Σπάρτης, ο Κλεοσθένης της Πίσας (Ηλειακή πόλη) και ο Ίφιτος, από την Ήλιδα. Οι τρεις αυτοί νομοθέτες συμφωνήσανε και υπογράψανε:

1ο. Την αναβίωση «των πατρώων αγώνων» τους οποίους είχαν εγκαταλείψει.

2ο. Ορίσανε να γίνονται κάθε πέντε χρόνια.

3ο. Τόπο τελέσεως ορίσανε την Ιερά Άλτη (δασώδης χώρος) της Ολυμπίας.

4ο. Κήρυξαν την Ολυμπία χώρο ιερό και απαραβίαστο.

5ο. Την διοργάνωση την ανέθεσαν στην Ήλιδα. Στην Πίσα ανέθεσαν την ανά πενταετία οργάνωση των «γυναικείων ολυμπιακών αγώνων» των Ηραίων.

6ο. Κατά τη διάρκεια των αγώνων , ένα μήνα πριν και ένα μήνα μετά, κηρύξανε εκεχειρία, δηλαδή απαγορεύσανε κάθε εχθροπραξία ώστε να επιτρέπεται η ασφαλής διέλευση αβλαβώς όλων των αθλητών και των επισήμων θεωριών δια μέσου των εδαφών όλων των πόλεων κλπ. Τυχόν παραβίαση της εκεχειρίας συνεπάγεται την καταβολή στο ιερό ταμείο του Ολυμπίου Διός, χρηματικού ποσού 2 μνων ανά στρατιώτη, ως και αποκλεισμό από τους αγώνες της υπαίτιας πόλης.

7ο. Κήρυκες από την Ηλεία, αναγγέλλουν σε όλες τις ελληνικές πόλεις απανταχού την έναρξη των Ολυμπιακών αγώνων και πρώτα στη Σπάρτη.

8ο. Αναγνωρίζουν τον Ηρακλή προστάτη και εγγυητή της αδιατάρακτης διεξαγωγής των αγώνων, γι' αυτό και του φτιάξανε βωμό.

Έτσι καθιερώθηκαν οι Ολυμπιακοί Αγώνες (βλέπετε Παναγ. Κυριακόπουλος «Η προστασία των ατομικών δικαιωμάτων κατά το Αττικό Δίκαιο», Βιβλιοθήκη Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών.

ΟΛΥΜΠΙΑ. Ο ΟΡΚΙΟΣ ΖΕΥΣ, ΣΤΟΝ ΟΠΟΙΟΝ ΕΔΙΝΑΝ ΤΟΝ ΙΕΡΟ ΟΡΚΟ ΟΙ ΑΘΛΗΤΕΣ, ΟΙ ΓΥΜΝΑΣΤΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΚΡΙΤΕΣ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΤΩΝ ΑΓΩΝΩΝ


Δευτέρα 10 Μαΐου 2021

ΑρμΕνιος. Ο πολέμαρχος ως σύμβολο της γερμανικής ενότητας

 

Κατά τη διάρκεια της ενοποίησης της Γερμανίας τον 19ο αιώνα, ο ΑΡΜΕΝΙΟΣ ή Αρμίνιος χαρακτηρίστηκε ως σύμβολο της γερμανικής ενότητας και ελευθερίας. Στη Γερμανία, το όνομα Αρμίνιος ερμηνεύτηκε ότι αντικατοπτρίζει το όνομα Χέρμαν από τον Μαρτίνο Λούθηρο, ο οποίος θεωρούσε τον Αρμίνιο σύμβολο του γερμανικού λαού και τον αγώνα του ενάντια στη Ρώμη. Ο Χέρμαν των Χερούσκων, έγινε έμβλημα της αναβίωσης του γερμανικού πατριωτισμού που τροφοδοτήθηκε από τους Ναπολεόντιους Πολέμους τον 19ο αιώνα. Το 1838, ξεκίνησε η κατασκευή ενός τεράστιου αγάλματος του Αρμινίου, γνωστό ως "Hermannsdenkmal", σε έναν λόφο κοντά στο Ντετμόλντ, στον Τευτοβούργιο Δρυμό. Τελικά ολοκληρώθηκε και αφιερώθηκε στα πρώτα χρόνια της Δεύτερης Γερμανικής Αυτοκρατορίας, μετά την γερμανική νίκη επί της Γαλλίας στον Γαλλο-Πρωσικό πόλεμο του 1870-1871. Το μνημείο υπήρξε σημαντικό τουριστικό αξιοθέατο από τότε. Δυστυχώς, ο Αρμίνιος χρησιμοποιήθηκε και από τους Ναζί, ως σύμβολο γερμανικού εθνικισμού, κατά την διάρκεια του Τρίτου Ράιχ.

 Ο Αρμίνιος (ή ΑΡΜΕΝΙΟΣ ) γεννήθηκε το 19 π.χ.χ. στην Μεγάλη Γερμανία, σε μια περιοχή που οι Ρωμαίοι ονόμαζαν γη των Βαρβάρων (σημερινή Βορειοδυτική Γερμανία). Ήταν πρίγκιπας των Χερούσκων, αλλά απήχθη από τους Ρωμαίους όταν ήταν μικρός, μαζί με τον μικρότερο αδερφό του. Αυτοί του άλλαξαν το όνομα,  σε Αρμένιος, και τον μεγάλωσαν ως Ρωμαίο. Δέχτηκε στρατιωτική εκπαίδευση και μία απο τις πρώτες στρατιωτικές του δράσεις ήταν στην Αρμενία εξ ου και το όνομα Αρμένιος>Αρμίνιος. Υπηρέτησε στον στρατό από το 1 μ.χ.χ έως το 8 μ.χ.χ. Τότε στάλθηκε να υπηρετήσει στην γενέτηρά του, στην Βορειοδυτική Γερμανία. Εκεί, αποδείχτηκε ότι δεν ξέχασε ποτέ την πατρίδα του και δρούσε κρυφά από τους Ρωμαίους και τον έπαρχο Βάρο,*(1) με σκοπό να ενώσει τις φυλές απέναντι στους Ρωμαίους. 

 Είναι γνωστός, επειδή ηγήθηκε των γερμανικών φυλών στην ιστορική Μάχη του Τευτοβούργιου Δρυμού* στην οποία οι Βάρβαροι (όπως αποκαλούσαν τους Γερμανούς οι Ρωμαίοι) συνέτριψαν τρεις Ρωμαϊκές λεγεώνες, γεγονός που ουσιαστικά απέτρεψε την Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία να επεκταθεί σχεδόν σε όλη την Δ. Ευρώπη. 

 Μετα τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, στην Ανατολική Γερμανία, ο Αρμίνιος εμφανίστηκε ως μια επαναστατική φιγούρα, που οδήγησε τις γερμανικές φυλές σε έναν αγώνα ενάντια στη Ρωμαϊκή κοινωνία, που χαρακτηριζόταν από την καταπίεση και την υποδούλωση των άλλων λαών και ήταν γεμάτη σκλάβους (Sklavenhaltergesellschaft). Ο Αρμίνιος ερμηνεύτηκε ως σύμβολο του σοσιαλισμού, με τη Ρώμη να είναι σύμβολο των καταπιεστών και του καπιταλισμού. 

 (1)«Quintili Vare, legiones redde (Βάρε δώσε πίσω τις λεγεώνες μου)».

* H Μάχη του Τευτοβούργιου Δρυμού είναι η 
Η ΜΑΧΗ ΤΩΝ ΓΙΓΑΝΤΩΝ



στο βιβλίο (μυθιστόρημα)του
MANFREDI VALERIO-MASSIMO

Κυριακή 9 Μαΐου 2021

ΑΣΚΗΤΙΚΗ ΞΕΝΟΚΡΑΤΟΥΣ

 Ο Ξενοκράτης ο Χαλκηδόνιος ήταν πλατωνικός φιλόσοφος και μαθηματικός.Γεννήθηκε περίπου το 396 π.χ.χ. (ή το 395 π.χ.χ.) στη Χαλκηδόνα και πέθανε το 314 π.χ.χ. στην Αθήνα. Ήταν ο τρίτος διευθυντής (σχολάρχης) της Ακαδημείας μετά τον θάνατο του Πλάτωνα και ανέλαβε μετά το θάνατο του δεύτερου Σπευσίππου το 339 π.χ.χ. 

Η θητεία του ολοκληρώθηκε μαζί με το φυσικό του θάνατο το 314 π.χ.χ. Ο Ξενοκράτης παρ'όλο που μέχρι την ηλικία των 30 διήγε βίο άσωτο, όταν εισήλθε στην Ακαδημία Πλάτωνος άλλαξε, και έχαιρε της αμέριστης εκτίμησης των Αθηναίων ως άντρας ηθικός και εγκρατής.

Χαρακτηριστικό είναι πως αναφορές της εποχής σημειώνουν πως απέκρουσε τις ερωτικές προτάσεις δύο εκ των καλυτέρων εταίρων της εποχής όπως η Λαΐς και η Φρύνη.

         «Στοιχημάτισα να νικήσω άνθρωπο, όχι άγαλμα» 


Η Φρύνη είχε βάλει στοίχημα, ότι κανείς άντρας δεν μπορούσε να αντισταθεί στα κάλλη της. Επέλεξε ως θύμα το φιλόσοφο Ξενοκράτη, μαθητή του Πλάτωνα και δάσκαλο του Δημοσθένη....
Πήγε στο σπίτι του και του ζήτησε να διανυκτερεύσει εκεί, με τη δικαιολογία ότι την κυνηγούσαν ληστές. Ο Ξενοκράτης τη φιλοξένησε. Τη νύχτα, η Φρύνη μπήκε κρυφά στο δωμάτιο του Ξενοκράτη και ξάπλωσε δίπλα του.....
Ο φιλόσοφος δεν ενέδωσε στον πειρασμό. Της ζήτησε να επιστρέψει στο δωμάτιό της και η Φρύνη υπάκουσε, απογοητευμένη.Την επόμενη μέρα, όταν γνωστοποιήθηκε η αποτυχία της, η Φρύνη προσπάθησε να δικαιολογηθεί λέγοντας:

 «Στοιχημάτισα να νικήσω άνθρωπο, όχι άγαλμα»

Ο φιλόσοφος δεν ενέδωσε στον πειρασμό. Της ζήτησε να επιστρέψει στο δωμάτιό της και η Φρύνη υπάκουσε, απογοητευμένη.Την επόμενη μέρα, όταν γνωστοποιήθηκε η αποτυχία της, η Φρύνη προσπάθησε να δικαιολογηθεί λέγοντας: «Στοιχημάτισα να νικήσω άνθρωπο, όχι άγαλμα»...

Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/fryni-i-ierodouli-pou-latrepse-o-praksitelis-kai-prosferthike-na-xtisei-me-dika-tis-eksoda-ta-teixi-tis-thivas-athoothike-apo-to-dikastirio-otan-gymnothike-brosta-stous-dikastes/
«Στοιχημάτισα να νικήσω άνθρωπο, όχι άγαλμα» Η Φρύνη είχε βάλει στοίχημα, ότι κανείς άντρας δεν μπορούσε να αντισταθεί στα κάλλη της. Επέλεξε ως θύμα το φιλόσοφο Ξενοκράτη, μαθητή του Πλάτωνα και δάσκαλο του Δημοσθένη....

Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/fryni-i-ierodouli-pou-latrepse-o-praksitelis-kai-prosferthike-na-xtisei-me-dika-tis-eksoda-ta-teixi-tis-thivas-athoothike-apo-to-dikastirio-otan-gymnothike-brosta-stous-dikastes/
«Στοιχημάτισα να νικήσω άνθρωπο, όχι άγαλμα» Η Φρύνη είχε βάλει στοίχημα, ότι κανείς άντρας δεν μπορούσε να αντισταθεί στα κάλλη της. Επέλεξε ως θύμα το φιλόσοφο Ξενοκράτη, μαθητή του Πλάτωνα και δάσκαλο του Δημοσθένη....

Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/fryni-i-ierodouli-pou-latrepse-o-praksitelis-kai-prosferthike-na-xtisei-me-dika-tis-eksoda-ta-teixi-tis-thivas-athoothike-apo-to-dikastirio-otan-gymnothike-brosta-stous-dikastes/
«Στοιχημάτισα να νικήσω άνθρωπο, όχι άγαλμα» Η Φρύνη είχε βάλει στοίχημα, ότι κανείς άντρας δεν μπορούσε να αντισταθεί στα κάλλη της. Επέλεξε ως θύμα το φιλόσοφο Ξενοκράτη, μαθητή του Πλάτωνα και δάσκαλο του Δημοσθένη....

Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/fryni-i-ierodouli-pou-latrepse-o-praksitelis-kai-prosferthike-na-xtisei-me-dika-tis-eksoda-ta-teixi-tis-thivas-athoothike-apo-to-dikastirio-otan-gymnothike-brosta-stous-dikastes/
«Στοιχημάτισα να νικήσω άνθρωπο, όχι άγαλμα» Η Φρύνη είχε βάλει στοίχημα, ότι κανείς άντρας δεν μπορούσε να αντισταθεί στα κάλλη της. Επέλεξε ως θύμα το φιλόσοφο Ξενοκράτη, μαθητή του Πλάτωνα και δάσκαλο του Δημοσθένη....

Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/fryni-i-ierodouli-pou-latrepse-o-praksitelis-kai-prosferthike-na-xtisei-me-dika-tis-eksoda-ta-teixi-tis-thivas-athoothike-apo-to-dikastirio-otan-gymnothike-brosta-stous-dikastes/
«Στοιχημάτισα να νικήσω άνθρωπο, όχι άγαλμα» Η Φρύνη είχε βάλει στοίχημα, ότι κανείς άντρας δεν μπορούσε να αντισταθεί στα κάλλη της. Επέλεξε ως θύμα το φιλόσοφο Ξενοκράτη, μαθητή του Πλάτωνα και δάσκαλο του Δημοσθένη....

Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/fryni-i-ierodouli-pou-latrepse-o-praksitelis-kai-prosferthike-na-xtisei-me-dika-tis-eksoda-ta-teixi-tis-thivas-athoothike-apo-to-dikastirio-otan-gymnothike-brosta-stous-dikastes/
«Στοιχημάτισα να νικήσω άνθρωπο, όχι άγαλμα» Η Φρύνη είχε βάλει στοίχημα, ότι κανείς άντρας δεν μπορούσε να αντισταθεί στα κάλλη της. Επέλεξε ως θύμα το φιλόσοφο Ξενοκράτη, μαθητή του Πλάτωνα και δάσκαλο του Δημοσθένη. Η αποπλάνηση του Ξενοκράτη Η αποπλάνηση του Ξενοκράτη. Πήγε στο σπίτι του και του ζήτησε να διανυκτερεύσει εκεί, με τη δικαιολογία ότι την κυνηγούσαν ληστές. Ο Ξενοκράτης τη φιλοξένησε. Τη νύχτα, η Φρύνη μπήκε κρυφά στο δωμάτιο του Ξενοκράτη και ξάπλωσε δίπλα του. Ο φιλόσοφος δεν ενέδωσε στον πειρασμό. Της ζήτησε να επιστρέψει στο δωμάτιό της και η Φρύνη υπάκουσε, απογοητευμένη.Την επόμενη μέρα, όταν γνωστοποιήθηκε η αποτυχία της, η Φρύνη προσπάθησε να δικαιολογηθεί λέγοντας: «Στοιχημάτισα να νικήσω άνθρωπο, όχι άγαλμα». Η εταίρα συνέχισε να ασκεί το επάγγελμά της ακόμα και σε μεγάλη ηλικία. Ο αισθησιασμός και η γοητεία της δεν εξασθένησαν με την πάροδο του χρόνου. Υπολογίζεται ότι πέθανε γύρω στα 310 π.Χ....

Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/fryni-i-ierodouli-pou-latrepse-o-praksitelis-kai-prosferthike-na-xtisei-me-dika-tis-eksoda-ta-teixi-tis-thivas-athoothike-apo-to-dikastirio-otan-gymnothike-brosta-stous-dikastes/
«Στοιχημάτισα να νικήσω άνθρωπο, όχι άγαλμα» Η Φρύνη είχε βάλει στοίχημα, ότι κανείς άντρας δεν μπορούσε να αντισταθεί στα κάλλη της. Επέλεξε ως θύμα το φιλόσοφο Ξενοκράτη, μαθητή του Πλάτωνα και δάσκαλο του Δημοσθένη....

Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/fryni-i-ierodouli-pou-latrepse-o-praksitelis-kai-prosferthike-na-xtisei-me-dika-tis-eksoda-ta-teixi-tis-thivas-athoothike-apo-to-dikastirio-otan-gymnothike-brosta-stous-dikastes/
«Στοιχημάτισα να νικήσω άνθρωπο, όχι άγαλμα» Η Φρύνη είχε βάλει στοίχημα, ότι κανείς άντρας δεν μπορούσε να αντισταθεί στα κάλλη της. Επέλεξε ως θύμα το φιλόσοφο Ξενοκράτη, μαθητή του Πλάτωνα και δάσκαλο του Δημοσθένη...

Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/fryni-i-ierodouli-pou-latrepse-o-praksitelis-kai-prosferthike-na-xtisei-me-dika-tis-eksoda-ta-teixi-tis-thivas-athoothike-apo-to-dikastirio-otan-gymnothike-brosta-stous-dikastes/
«Στοιχημάτισα να νικήσω άνθρωπο, όχι άγαλμα» Η Φρύνη είχε βάλει στοίχημα, ότι κανείς άντρας δεν μπορούσε να αντισταθεί στα κάλλη της. Επέλεξε ως θύμα το φιλόσοφο Ξενοκράτη, μαθητή του Πλάτωνα και δάσκαλο του Δημοσθένη....

Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/fryni-i-ierodouli-pou-latrepse-o-praksitelis-kai-prosferthike-na-xtisei-me-dika-tis-eksoda-ta-teixi-tis-thivas-athoothike-apo-to-dikastirio-otan-gymnothike-brosta-stous-dikastes/
«Στοιχημάτισα να νικήσω άνθρωπο, όχι άγαλμα» Η Φρύνη είχε βάλει στοίχημα, ότι κανείς άντρας δεν μπορούσε να αντισταθεί στα κάλλη της. Επέλεξε ως θύμα το φιλόσοφο Ξενοκράτη, μαθητή του Πλάτωνα και δάσκαλο του Δημοσθένη....

Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/fryni-i-ierodouli-pou-latrepse-o-praksitelis-kai-prosferthike-na-xtisei-me-dika-tis-eksoda-ta-teixi-tis-thivas-athoothike-apo-to-dikastirio-otan-gymnothike-brosta-stous-dikastes/