Τρίτη 6 Φεβρουαρίου 2024

Το 12ο λεπτό του γερμανικού ποδοσφαίρου. Μαζικές διαδηλώσεις και στους δρόμους!

 

Η Bundesliga

γιορτάζει 61 χρόνια από την ίδρυσή της. Έκτοτε έχει διανύσει τεράστια απόσταση – και έχει εκτοξευθεί οικονομικά: πώς το γερμανικό πρωτάθλημα έγινε διοργάνωση εκατομμυριούχων; (1)


Όταν ιδρύθηκε η Bundesliga πριν από 61 χρόνια, η συντριπτική πλειοψηφία των επαγγελματιών ποδοσφαιριστών συνέχισε να κάνει και μία δεύτερη δουλειά. Λόγω των πολύ περιορισμένων απολαβών στο ποδόσφαιρο συγκριτικά με σήμερα, ακόμη και μεγάλα αστέρια όπως ο Ούβε Ζέελερ δεν είχαν άλλη επιλογή. «Δεν θα μπορούσα να νοικιάσω ούτε σκηνή για την οικογένειά μου στο Αμβούργο με αυτά τα λεφτά», είχε αστειευτεί ο άλλοτε αρχηγός της Εθνικής Γερμανίας πριν από χρόνια, αναφερόμενος στο ανώτατο μισθολογικό όριο των 1.200 μάρκων που είχε οριστεί όταν ιδρύθηκε το πρωτάθλημα.

Μόνο την τελευταία εξαετία το συνολικό κόστος προσωπικού στην Bundesliga για επαγγελματίες και προπονητές αυξήθηκε από 1,05 δισεκατομμύρια ευρώ σε 1,46 δισεκατομμύρια ευρώ. «Όλοι όσοι παίζουν στην Bundesliga θα πρέπει να είναι ευγνώμονες κάθε μέρα - σε όποια ομάδα και αν ανήκουν - που έχουν αυτό το ταλέντο», σχολίασε στις αρχές του 2017 ο τότε εκτελεστικός διευθυντής της γερμανικής λίγκας Κρίστιαν Ζάιφερτ. Ακόμη και η απώλεια εσόδων κατά την πανδημία μείωσε τους μισθούς ελάχιστα και μονάχα προσωρινά. 

Από την ίδρυση της Bundesliga

Oι μισθοί αυξήθηκαν ραγδαία και νέες πηγές εσόδων συνέβαλαν στην περαιτέρω εμπορευματοποίηση του αθλήματος. Όταν οι παίκτες της Άιντραχτ Μπράουνσβαϊγκ φόρεσαν στις 24 Μαρτίου 1973 τις πρώτες φανέλες με διαφήμιση, που έφεραν το σήμα ενός κατασκευαστή λικέρ, αποφέροντας στον σύλλογο 160.000 μάρκα, το ποδοσφαιρικό κοινό είχε αντιδράσει έντονα, σήμερα όμως το συγκεκριμένο περιστατικό προκαλεί απλώς ένα νοσταλγικό χαμόγελο. Με την έναρξη και της ιδωτικής ραδιοφωνίας και τηλεόρασης τη δεκαετία του 1980, η ανάπτυξη επιταχύνθηκε σημαντικά. Η οικονομία ανακάλυψε τις διαφημιστικές προοπτικές του τηλεοπτικού αθλητισμού, ενώ επιπλέον ξέσπασε ένας «πόλεμος» προσφορών για τα δικαιώματα αναμετάδοσης.

Η Bundesliga και το 50+1

Οι δύο κορυφαίες κατηγορίες του γερμανικού ποδοσφαίρου έχουν επιλέξει από την ίδρυσή τους να ακολουθήσουν ένα πολύ διαφορετικό δρόμο από τα υπόλοιπα μεγάλα πρωταθλήματα ακολουθώντας το μοντέλο της διοίκησης των ομάδων από τα μέλη τους. Με τον κανονισμό του 50+1 έχει διασφαλιστεί πως κανένας επενδυτής δεν θα μπορεί να αγοράσει εξ’ ολοκλήρου μία ομάδα και να έχει τον απόλυτο έλεγχο.

Ο κανονισμός αυτός εισήχθη στο γερμανικό ποδόσφαιρο το 1998 και αναγκάζει τις ομάδες να αφήνουν το 50%+1 των μετοχών τους στα χέρια των μελών του κλαμπ, έτσι ώστε κανένας φιλόδοξος επενδυτής να μην μπορεί να αποκτήσει το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών μιας ομάδας για να αποφευχθούν φαινόμενα τύπου Μάλαγα ή Ανζί, όπου κάποιος έκανε δική του μία ομάδα για να κάνει το… κομμάτι του και όταν «εξέπνεε» αυτή του η επιθυμία, άφηνε τον σύλλογο να βουλιάζει στα χρέη, χωρίς να καλύπτει τις υποχρεώσεις που είχε δημιουργήσει ή απλά έκλεινε την… κάνουλα ρίχνοντας πολλά επίπεδα την ομάδα και μετά την πουλούσε για να την ξεφορτωθεί.

Με το μοντέλο αυτό σε λειτουργία διασφαλίζεται σε μεγάλο βαθμό η εύρυθμη λειτουργία των συλλόγων, ειδικά στο οικονομικό κομμάτι, αφού η ομάδα μαθαίνει να λειτουργεί μ’ αυτά που έχει και δεν υπάρχει κατασπατάληση των πόρων της. Παράλληλα, όπως προαναφέραμε, αποτρέπει φαινόμενα επενδυτών που έρχονται και αγοράζουν ομάδες, κάνουν τεράστιες επενδύσεις και μετά ξαφνικά, όταν τους περάσει η… φάση τους, κλείνουν την κάνουλα βάζοντας τις ομάδες σε τεράστιους μπελάδες.

Την ίδια στιγμή, με το συγκεκριμένο μοντέλο οι φίλαθλοι των ομάδων νιώθουν πως έχουν δύναμη όταν γίνουν μέλη, αφού με τη δική τους ψήφο αναδεικνύονται οι άνθρωπο που διοικούν την ομάδα τους και άρα μπορούν κατά κάποιο τρόπο να ασκούν επιρροή στα τεκταινόμενα.

Για παράδειγμα, το γεγονός πως οι ομάδες στην Γερμανία δεν έχουν τόσο ακριβά διαρκείας είναι αποτέλεσμα αυτού του κανονισμού, αφού καμία διοίκηση δεν θα προβεί σε μεγάλες αυξήσεις δυσαρεστώντας τα μέλη που την εξέλεξαν. Περισσότερα

Η ψηφορία του αίσχους

Τουλάχιστον 24 ομάδες της Deutsche Fussball Liga (DFL)  ψήφισαν πίσω από την πλάτη των φιλάθλων-κατά του 50+1- με σκοπό  να συνεχίσουν να διερευνούν μια πιθανή συμφωνία με ιδιωτικές εταιρείες επενδύσεων, δήλωσαν άτομα με γνώση του θέματος, ζητώντας να μην κατονομαστούν επειδή οι πληροφορίες είναι ιδιωτικές.

Εκπρόσωπος της DFL δεν ήταν άμεσα διαθέσιμος για σχόλια.

Εταιρείες εξαγορών, συμπεριλαμβανομένων των Blackstone, EQT και CVC Capital, επιθυμούν να θέσουν προσφορές για μειοψηφικό μερίδιο σε ένα σχήμα που κατέχει τα δικαιώματα μετάδοσης των κορυφαίων ποδοσφαιρικών πρωταθλημάτων της Γερμανίας, μετέδωσε τον Νοέμβριο το Bloomberg.

Η DFL ζητά προσφορές ύψους έως και 1 δισ. ευρώ για μερίδιο έως και 8%.

Οι προσφορές που θα κατατεθούν  πρέπει να προέρχονται από δυτικά κράτη, σύμφωνα με το έγγραφο, πράγμα που σημαίνει ότι θα αποκλείονται οι πλούσιοι σε μετρητά επενδυτές από τη Μέση Ανατολή ή την Κίνα. Περισσότερα

Το 12ο λεπτό





Σε κάθε ποδοσφαιρικό αγώνα οι φίλαθλοι σιωπούν μέχρι το 120 λεπτό και μετά γεμίζουν το γήπεδο με σοκολατένια ευρώ, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την αισχροκερδοσκοπική εκμετάλσυση του ποδοσφαίρου. Στο 12 λεπτό συμβολικά, διότι οι φίλαθλοι στο γήπεδο είναι ο 12ος παίκτης της ομάδος.

Οι διαδηλώσεις φυσικά είναι μαζικά και στους δρόμους. Φωτογραφία: οι οπαδοί της Στουτγάρδης με πανό μου γράφει το 50+1 είναι αδιαπραγμάτευτο.

(1)1 Ολόκληρο το άρθρο ΕΔΩ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου