Παρασκευή, 8 Ιουλίου 2011

Η μαγεία του τίμιου ξύλου.


H ζωφόρος του Παρθενώνα: Στη μέση της ανατολικής πλευράς, πάνω από την είσοδο του ναού, εικονίζεται το τέλος της πομπής, το αποκορύφωμα του πολυήμερου εορτασμού των Παναθηναίων: η παράδοση του πέπλου, του δώρου των Αθηναίων στο λατρευτικό διιπετές ξόανο της θεάς.
Η μνήμη της ανθρωπότητας καθώς και  η επιστημονικά επεξεργασμένη γνώση των γεγονότων που έγιναν στο παρελθόν δεν μας επιτρέπει να αμφιβάλουμε καθόλου στο ότι η λατρεία του τίμιου ξύλου όπως συναντάται σήμερα στην (κυρίως ορθόδοξη) χριστιανική κοινωνία δεν  αποτελεί νεωτερισμό' και οι αρχαίοι Έλληνες λάτρευαν ξύλινα ειδώλια (ξόανα) με την διαφορά όμως ότι αυτά δεν ήταν όργανα βασανιστηρίου (σταυρός) αλλά εξ ουρανού σταλμένα (πετές) δώρα από τον Θεό "Διί": "Διί"+ "πετές" ='Διιπετές '). Το διασημότερο και το  ίσως αγιώτατο όπως γράφει ο Παυσανίας ξόανο ήταν ο ξόανο της θεάς Αθηνάς, το 'Διιπετές ξόανο' της Αθήνας.Αυτός είναι άλλωστε και βασικός λόγος που ο Φειδίας επέλεξε ως θέμα για τη ζωφόρο του Παρθενώνα,  τη μεγαλύτερη γιορτή της πόλης, τα Μεγάλα Παναθήναια, τη γιορτή προς τιμήν της θεάς Αθηνάς. Η γιορτή διοργανωνόταν κάθε τέσσερα χρόνια, διαρκούσε 12 μέρες και περιελάμβανε τελετές, θυσίες, γυμνικούς και μουσικούς αγώνες. Η πιο επίσημη μέρα ήταν η τελευταία, η 28η του μηνός Εκατομβαιώνος (μέσα στην καρδιά του καλοκαιριού), ημέρα των γενεθλίων της θεάς. Την ημέρα αυτή σχηματιζόταν πομπή που έφτανε στο ναό της Αθηνάς Πολιάδος (στον Αρχαίο Ναό, ο οποίος αντικαταστάθηκε αργότερα από το Ερέχθειο), για να παραδώσει στους ιερείς τον καινούργιο πέπλο για το ξόανο της θεάς. Αυτή ακριβώς η πομπή ξετυλίγεται στα 160 μέτρα της ζωφόρου του Παρθενώνα.   
  H ζωφόρος αποτελείτο από 115 λίθους. Είχε συνολικό μήκος 160 μέτρα, ύψος 1,02 μέτρα και πάχος 0,6 μέτρα. Στην πομπή εικονίζονταν περίπου 378 ανθρώπινες και θεϊκές μορφές, καθώς και περισσότερα από 200 ζώα, κυρίως άλογα. Oμάδες ιππέων και αρμάτων καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος της ζωφόρου. Ακολουθεί η πομπή της θυσίας, με τα ζώα και τις ομάδες ανδρών και γυναικών που φέρουν ιερά τελετουργικά σκεύη και προσφορές. Στη μέση της ανατολικής πλευράς, πάνω από την είσοδο του ναού, εικονίζεται το τέλος της πομπής, το αποκορύφωμα του πολυήμερου εορτασμού των Παναθηναίων: η παράδοση του πέπλου*, του δώρου των Αθηναίων στο λατρευτικό διιπετές ξόανο της θεάς. Αριστερά και δεξιά εικονίζονται καθιστοί οι δώδεκα θεοί του Ολύμπου.

Δείτε επίσης: Η γιορτή της Παναγίας η επισημότερη εορτή της Αρχαίας Αθήνας;


2 σχόλια:

Πλάτων Πισατίδης είπε...

Εκατομβαιών 28 (19 Ιουλ) Παναθήναια Η επέτειος της γέννησης της Αθηνάς, φύλακας θεά των Αθηνών και η με γαλύτερη εορτή της πόλης. Τα Παναθήναια διαιρούνται σε μικρά και μεγάλα. Τα μικρά Παναθήναια γίνονταν ε- τησίως και κρατούσαν μία μέρα, οι Ιεροποιοί περιόδευαν το ιερό πέπλο και εν συνεχεία γίνονταν διαγωνισμοί χο ρού και θυσίες στην Αθηνά Πολία, στην Υγεία και στη Νίκη. Τα μεγάλα Παναθήναια γίνονταν κάθε 4 χρόνια με μεγαλειώδεις πομπές, αθλητικούς αγώνες και κρατούσαν 12 μέρες. Η εορτή άρχιζε την ανατολή με μία μεγάλη πομπή από τον Κεραμικό προς την Ακρόπολη για να προσφέρουν το Πέπλο το οποίο ένα γκρουπ γυναικών (οι ιέ- ρειες της θεάς οι Αρρεφόροι και πολλοί βοηθοί που λέγονταν Εργαστίναι) ύφαιναν τους τελευταίους 9 μήνες. Το χρώμα του πέπλου ήταν κίτρινο, φτιαγμένο από μαλλί με αναπαραστάσεις της γιγαντομαχίας (η μάχη της Αθη- νάς και του Διός ενάντια στους Γίγαντες). Το πέπλο μεταφέρεται στον ιστό ενός άρματος με το σχήμα του πλοίου και παραδίδεται στις ιέρειες της Αθηνάς μπροστά από το ξύλινο άγαλμά της στο εσωτερικό του ναού του Παρθε- νώνα με θυσίες ζώων και προσφορές στην Αθηνά Πολία, στην Αθηνά Υγεία, στην Νίκη και στην Πάνδροσο και διανέμεται το κρέας τους σε όλους τους τους εορτάζοντας. Οι Παναθηναϊκοί αγώνες αποτελούνται από γυμναστι κούς αγώνες (τρέξιμο, πάλη, παγκράτιο, πυγμαχία και πένταθλο), ιππασία, αρματοδρομίες, λαμπαδιδοφορίες, α- γώνες για την ανάδειξη ευγενών ανδρών (Ευανδρία), ποίηση και μουσικοί αγώνες. Τα έπαθλα είναι στεφάνια ελι άς, αμφορείς Παναθηναίων που περιέχουν ελαιόλαδο από τους ιερούς της θεάς αγρούς και αγελάδες. Η εορτή ε- πίσης περιλαμβάνει ένα χορό που ονομάζεται "Πυρρίχιος", ένας πολύ ζωντανός χορός γυμνών ανδρών που φέ- ρουν κράνος και ασπίδα, εις μνήμη του χορού της Αθηνάς μετά την νίκη της ενάντια στους Γίγαντες.

Ανώνυμος είπε...

Ας ξανα αρχισουμε τον εορτασμο των Παναθηναιων, εστω και σε μικρη κλιμακα. Αυτο θα δημιουργησει "Αδιαλειπτον" για την ιστορια της Αθηνας και της Ελλαδος ολοκληρου.

σκατα στους γιαχωβαδες χριστιανους